2017. március 26.  Vasárnap
Közepesen felhős 5 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. március 26.  Vasárnap   Emánuel
Közepesen felhős 5 °C Közepesen felhős

Walt Whitman világa

Beethoven világa

Alfons Mucha közelről

…mondják még egyszer, hogy sátántangó…

Walt Whitman világa  
125 éve, 1892. március 26-án hunyt el Walt Whitman amerikai költő, aki Magyarországon a 20. század elején jelentkező avantgárd irodalom egyik ihletője volt, a többi között Pásztor Árpád, Kassák Lajos, Kosztolányi fordította le műveit
Beethoven világa  
190 éve, 1827. március 26-án halt meg Bécsben Ludwig van Beethoven, a zenetörténet óriása.
Alfons Mucha közelről  
A Reök-palotában megnyílt kiállítás segítségével a szecesszió egyik leglebilincselőbb életművébe pillanthatunk bele.
…mondják még egyszer, hogy sátántangó…  
Az Aegon Művészeti Díjat elnyerő Krasznahorkai László Báró Wenckheim hazatér című gigantikus regényt a kritikusok az életmű összegzésének.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Ferdinand Zeppelin története című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Aktuális

Ferdinand Zeppelin története

Szerző: / 2017. március 17. péntek / Aktuális, Háttér   

Ferdinand von Zeppelin, a nevét viselő léghajó tervezője (Fotó: Bundesarchiv, Bild) 100 éve, 1917. március 8-án halt meg Ferdinand von Zeppelin. A német gróf az volt az első, aki a magyar Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével merev testű, kormányozható léghajót tudott építeni.

1838. július 8-án született Konstanzban. Ahogy ez egy arisztokrata család tagjától elvárható volt akkoriban, katonai pályára lépett. Az amerikai polgárháború idején megfigyelő volt az északi hadseregben, itt emelkedett először a levegőbe egy ballonnal. 1866-ban a (vesztes) osztrák oldalon harcolt a poroszok ellen, majd 1870-ben a (győztes) porosz oldalon a franciák ellen. 1891-ben altábornagyi rangban vonult vissza, ettől kezdve minden idejét és tehetségét a repülésnek szentelte.

Amióta a Montgolfier fivérek először emelkedtek a levegőbe léggömbjükkel, számosan követték példájukat – azonban a ballonok ki voltak szolgáltatva a szél kényének-kegyének, s nem sikerült megoldani irányításukat. Zeppelin volt az első, aki a magyar Schwarz Dávid terveinek továbbfejlesztésével merev testű, kormányozható léghajót tudott építeni. (Zeppelin a magyar feltaláló gépének 1897-es, katasztrófával végződött bemutatója után vette meg a terveket az özvegytől.)

A Zeppelin LZ 1 első felemelkedése, 1900 (Fotó: Wikipédia)

A Zeppelin által tervezett LZ-1 hossza 128, átmérője 11,7 méter volt és 16 elválasztott gáztartályt tartalmazott. A légcsavarokon keletkező húzóerőt két 16 lóerős Daimler-motor szolgáltatta, a haladás irányát oldal- és magassági kormányokkal szabályozták. A léghajó első próbaútját 1900. július 2-án tette a Boden-tó felett és 17 percig tartózkodott a levegőben, de a kormánymű tökéletlenségei miatt a kikötőoszlophoz közelítésnél csaknem eltört. A hibák kiküszöbölése után a jármű 31 kilométeres óránkénti sebességet ért el, de a fejlesztés felemésztette Zeppelin vagyonát: a csődtől csak II. Vilmos császár támogatása és egy javára rendezett sorsjáték mentette meg.

Az LZ-III 1906-ban már egy napig maradt a levegőben, Zeppelin összesen 40 típust tervezett. A szemet gyönyörködtető és csendes léghajókat az első világháborúban is bevetették, de gyorsan alul maradt a levegőnél nehezebb, de gyorsabb repülőgépekkel szemben: lassúsága miatt ki volt szolgáltatva, s mivel rendkívül robbanékony volt, könnyű célpontot jelentett. London bombázásakor a németek zeppelineket is bevetettek, de a repülő szivarok közül mintegy negyven pusztult el. Feltalálójuk 1917. március 8-án halt meg a poroszországi Charlottenburgban.

Járművének nagy sikerei és kudarcai azonban csak ezután következtek. 1928-ban építették a Graf Zeppelin nevű utasszállító léghajót, amely 120-140 kilométeres utazósebességgel haladt. 1929-ben 21 nap alatt körüljárta a Földet, 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon és 1937-ig 590 utat megtéve 16 ezer utast szállított, összesen 1,7 millió kilométert repült. A felhajtóerőt adó hidrogént eddigre már a kevésbé robbanékony héliumra cserélték fel, ezt a gázt azonban az amerikaiak nem voltak hajlandók a már fegyverkező hitleri Németországnak szállítani. Az LZ 129-es jelű Hindenburg 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű, négy Daimler-motorral ellátott, 72 férőhelyes léghajó volt, amely 1936-tól rendszeresen közlekedett az Egyesült Államokba. 1937. május 7-én hatvanadik útján New Jersey-ben, Lakehurstnál kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt. Ettől kezdve a léghajók iránti érdeklődés lehanyatlott, majd megszűnt.

Ferdinand von Zeppelin, a nevét viselő léghajó tervezője, 1900 (Fotó: Bundesarchiv, Bild)

Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, elsőként Karinthy Frigyes lépett ki belőle. A zeppelin magyarországi körrepülésre indult, ám a rossz időjárás miatt csak Debrecenbe jutott el, s még aznap visszatért Németországba.

Indulok Friedrichshafenbe, oly célból, hogy onnan rögtön visszainduljak Budapest felé, anélkül hogy Friedrichshafenben valami elintézni- vagy néznivalóm volna, vagy különösebben kíváncsi volnék Friedrichshafen kies vidékére.
Ez, nemde, egy rejtvény.
Két év múlva azt mondanák erre, meg vagyok őrülve, mért megyek olyan helyre, ahol semmi dolgom, csak azért, hogy mindjárt visszajöjjek.
Ma ugyanez a vállalkozás csak változata a híres jezsuita mondásnak, ebben a fordított sorrendben: az eszköz szentesíti a célt.
Az eszköz ugyanis, amivel visszajövök, gróf Zeppelin, Zeppelin gróf, a kiváló léghajó. Azért megyek oda, hogy Zeppelinen jöhessek vissza.
Egyszer láttam őt, egy pillanatra, Pest fölött. Mondhatnám, futó találkozás volt, Zeppelin gróf nagyon sietett. De meglátni és megszeretni a német bátorság és képzelet e nagyszerű művét ugyanennek a pillanatnak műve volt – már akkor kedvet kaptam, hogy rögtön felpattanjak rá, és felülről nézzek le saját magamra, amint elbűvölve és irigyen bámészkodok fölfelé.
Előbbi óhajom (hogy tudniillik felüljek rá) most teljesülni fog az Est-lapok szívélyes meghívására – utóbbira, hogy szerencsés megérkezésünk esetén, ott lehessek azok közt, akik rajongva tapsolnak majd, mikor büszkén leszállok közéjük az égből, Csepel szigetén, eddig nem sikerült megoldást találnom.”
(Karinthy Frigyes: Megyek a zeppelinre)

Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mivel olcsóbban üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony. Kevés energiát fogyasztanak, nincs szükségük nagy repülőterekre és nagy karbantartó személyzetre, lassúságuk miatt pedig turisztikai célokra, városnézésre is alkalmasabbak. A 110 méter hosszú léghajók 100 utas vagy 10 tonna hasznos teher szállítására képesek. A dél-afrikai De Beers gyémántipari vállalat lelőhelyek felkutatására használ léghajót: a Zeppelin NT (a két betű az új technológiát jelöli) hosszan tartó, lassúbb, ugyanakkor nyugodtabb haladásra képes, mint a repülőgépek, a vele végzett kutatások ezért pontosabb adatokat ígérnek.

Friedrichshafenben 1996-ban nyílt meg a léghajózás múzeuma, ahol a látogatók a rekonstruált Hindenburgot is megtekinthetik.

Graf Zeppelin léghajó Budapest felett, 1931 (Fotó: Budapest Anno - Blog)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek