2017. április 26.  Szerda
Közepesen felhős 14 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. április 26.  Szerda   Ervin
Közepesen felhős 14 °C Közepesen felhős

Az őrültek a legnagyobb rajongók

Tömörkény István, Szeged krónikása

Jack Nicholson 80

Mindennapi magányunk

Az őrültek a legnagyobb rajongók  
Stephen King 1987-es Tortúra című regényének filmadaptációjánál is bátrabb lett a Karinthy Színházban bemutatott mű.
Tömörkény István, Szeged krónikása  
100 éve, 1917. április 24-én hunyt el Tömörkény István író, régész és etnográfus, Móra Ferenc barátja és munkatársa.
Jack Nicholson 80  
Április 22-én lett 80 éves Jack Nicholson háromszoros Oscar-díjas, maró gúnyt és iróniát sugárzó, provokatív kiszólásairól híres színész.
Mindennapi magányunk  
Szabó Istvánt nagy hatású filmjeiben foglalkoztatta már a szerelem lélektana, a diktatúra természetrajza, a művészet és a hatalom bonyolult viszonyrendszere. Simon Stephens Távoli dal című monodrámáját Józan László játszhatta el a Vígszínházban.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Porsche, a Bogár tervezője című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Aktuális

Porsche, a Bogár tervezője

Szerző: / 2015. szeptember 6. vasárnap / Aktuális, Háttér   

Dr. Ferdinand Porsche autókonstruktőr, a Volkswagen Bogár tervezője, 1940 (Fotó: Bundesarchiv Bild) Ferdinand Porsche autókonstruktőr, a legendás Volkswagen Bogár tervezője 140 éve született. Az osztrák mérnök élete nem szűkölködött kalandokban: tervezőirodájában számos versenyautót, majd hadijárművet tervezett, álma azonban egy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautó volt.

Ferdinand Porsche Maffersdorfban született 1875. szeptember 3-án az Osztrák-Magyar Monarchiában, Csehország szudétanémet területén (ma: Vratislavice nad Nisou). Egész életében osztráknak vallotta magát. Apja munkáját követve bádogos inasként kezdte, de érdeklődését igazán az akkor még gyerekcipőben járó elektromosság kötötte le. Felszabadulása után Egger Béla bécsi villamos ipari üzemében dolgozott, már huszonkét évesen részlegvezető lett. Magyarországon is dolgozott: a Magyar Waggon- és Gépgyár autóosztályán tevékenykedett.

1897-ben Ludwig Lohner udvari kocsigyártó vállalkozásához került. Két évvel később a tulajdonossal együtt konstruált elektromos autója nagy sikert aratott az 1900-as párizsi világkiállításon. A 3 lóerős villanyautó a maga korában kiemelkedő teljesítményre volt képes. 1903-ban megnősült, házasságából egy fiú és egy lány született.

Dr. Ferdinand Porsche autókonstruktőr, a Volkswagen Bogár tervezője, Volkswagen Beetle, 1940 (Fotó: Bundesarchiv Bild)Miután Lohner eladta szabadalmait az Austro-Daimler cégnek, Porsche itt lett műszaki igazgató, előbb az ausztriai gyárban, majd a Daimler stuttgarti irodájában tervezett kisautókat, versenyautókat és Mercedes-modelleket. 1917-ben a Bécsi Műszaki Egyetem a mérnöktudományok doktora címet adományozta neki, később a Daimlernél végzett munkásságáért a Stuttgarti Műszaki Egyetem is tiszteletbeli doktorrá és professzorrá nevezte ki. A Benz és a Daimler 1926-ban végbement egyesülésével nem értett egyet, ezért visszaköltözött Ausztriába.

Három évig a Steyr cégnél dolgozott, 1931-ben pedig Stuttgartban önálló motor- és járműfejlesztő irodát nyitott, ahol versenyautók, majd hadi járművek tervei készültek, nagynevű cégek voltak az ügyfelei. Porsche álma azonban az volt, hogy strapabíró, de igénytelen és legfőképp olcsó népautót gyártson.

1931-re fiával, Ferryvel közösen a tervezőasztalon már elő is készítette a konstrukciót; a dátum hangsúlyozása azért fontos, mert a VW népautó gondolatát később sokan Hitlernek tulajdonították. Elképzeléseivel a Zündapp, majd az NSU gyárat kereste meg.

Hitler azonban csak 1933-ban adott megbízást Porschénak – aki addigra az NSU-nál három, a későbbi “Bogár” alakjára hasonlítíó prototípus is elkészített már, de a gyár az utolsó pillanatban visszalépett a gyártástól – egy olyan kocsi tervezésére, amely két felnőtt és három gyermek szállítására képes 100 kilométeres sebességgel, és ezer márkánál nem kerül többe. A korábbi terveken csak kisebb módosításokat kellett végrehajtani, így a szerződés 1934. júniusi aláírása után egy évvel már el is készült a prototípus, majd a Daimler-Benz üzemeiben elkészült a próbaszéria is. Az alig négyméteres, kétajtós VW Type 1 (KdF-Wagen) léghűtésű négyütemű 24 lóerős boxermotorral volt ellátva, formáját Erwin Komenda, Porsche főformatervezője alkotta.

1937-ben megalapították a Volkswagenwerk Gmbh-t, 1938. május 26-án pedig nemcsak egy új autógyár, hanem egy új város alapjait is lerakták Wolfsburgban. Az építkezés a második világháború kitörése után megtorpant, a haditermelésre való átállásig csak 210 kocsit gyártottak. A Porsche irodában ezután katonai járműveket terveztek, az első Porsche-emblémák a Tigris tankokon jelentek meg. A wolfsburgi gyár 1939-es megnyitásakor Ferdinand Porsche lett a cég igazgatója. A háború végén a wolfsburgi gyárat is bombázták, de nem szenvedett súlyos károkat. A megszálló angolok hamar beindították a gyártást.

1945-ben a franciák letartóztatták, Párizsba vitték és az autógyáros Louis Renault villájában helyezték el. Egy portásfülkében javítgatta a később népszerűvé vált Renault Dauphine terveit, azaz a Volkswagen piacáért versengő francia népautó elkészültében is fontos szerepet játszott. Párizsból 1947-ben egymillió frank óvadék ellenében távozhatott, visszatért Németországba, de az autóiparnak végleg hátat fordított. 1951. január 30-án, 75 éves korában halt meg Stuttgartban. A legendás sportkocsikat már fia, Ferdinand Anton Porsche fejlesztette ki, ám addigra a “Bogár” már meghódította a világot.

A “Bogár” mára kultuszautó lett – amellett, hogy ma is sokaknak mindennapi közlekedési eszköze, sőt még filmsztárként is láthattuk-láthatjuk. Németországban 1978-ban gördült le az utolsó a szalagokról, és egyenesen a wolfsburgi gyári múzeumba került. Alapvetően az eredeti konstrukció alapján 2003 nyaráig gyártották a mexikói Pueblában, ott, ahol utódja, a New Beetle is készül. Ez azonban már csak hangulatában idézi a Volkswagen népautóját – konstrukciója, kivitele és az ára is teljesen más.

Porsche Typ12 VW

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.