2017. március 24.  Péntek
Gyengén felhős 9 °C Gyengén felhős
Rovatok
2017. március 24.  Péntek   Gábor, Karina
Gyengén felhős 9 °C Gyengén felhős

Ovidius átváltozásai

Mexikói táj magyar ecsettel

“…nem kell aggódnunk Krúdy jövője miatt”

Glenn Close 70

Ovidius átváltozásai  
2060 éve született Ovidius római költő, akit bár az egyik legkiemelkedőbb római költőként emlegetünk, elsősorban a szerelmi költészet édesszavú költőjeként tartja számon az utókor.
Mexikói táj magyar ecsettel  
Teásbögre-dísz és Salma Hayek-mozi után musical lett Fridából, a közép-amerikai festészet egyik igazán egyéni hangú képviselőjéből.
“…nem kell aggódnunk Krúdy jövője miatt”  
Beszélgetés Krúdy Gyuláról az íróról és a magánemberről és Kemény Gábor Krúdy körül című, 16 stilisztikai tanulmányt tartalmazó kötetéről.
Glenn Close 70  
Saját bevallása szerint a magánéletben normális, a filmvásznon azonban őrült és meggondolatlan dolgokat is művelhet.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Egészséges ünnepek című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Gasztro

Egészséges ünnepek

Szerző: / 2016. december 18. vasárnap / Gasztro, Sztárkonyha   

Karácsonyi asztal, ételek (Fotó: pixabay.com)A karácsony szó hallatán a nyugalom, a csend, a szeretet és a finom vacsorák jutnak az eszünkbe. Solymosi Dóra Sára dietetikus egészséges, finom és ízletes vacsorát ajánl mindenki figyelmébe.

Ahány család, annyiféle karácsonyi menü készül 24-e estéjén. Vannak, akik a hagyományos ételeket kedvelik, és vannak, akik nyitottabbak az új receptek kipróbálására. A cél mindig ugyanaz: egy egészséges, finom, ízletes vacsora létrehozása. Legyenek bármilyenek a szokásaink, pár dolog szem előtt tartásával, biztos, hogy mindhárom „kritériumnak” eleget teszünk:

Nyersanyag válogatás

Karácsonyi asztal, egészséges ételek (Fotó: pixabay.com)Fontos odafigyelni, hogy megfelelő minőségű nyersanyagból készüljön az ünnepi étel. Elsősorban a zöldség, gyümölcs beszerzésére kell figyelmet szentelni. A zöldség, gyümölcs legyen szép, jó illatú. Természetesen nem elég csupán a külalakot nézni, hiszen manapság már nagyon sok helyen beszerezhetőek a nyersanyagok, ami nem biztos, hogy előnyünkre válik. Előfordul, hogy külföldről, azonosíthatatlan forrásból zölden leszedve, mindenféle kemikáliával kezelten érkeznek az áruk, amelyeket általában a szupermarketekben vehetünk meg. Ügyelni kell arra, hogy megbízható hazai termények kerüljenek a kosarunkba, tehát a legjobb, ha nyomon követhető forrásból piacokon vagy egyenesen ismert termelőtől szerezzük be a nyersanyagokat.

Másodsorban pedig a többi hozzávaló minőségéről kell gondoskodnunk. A húsok, tejtermékek lehetőleg legyenek soványak: pulykamell, csirkemell, karaj, busa, pisztráng, natúr joghurt, kefir, sovány sajtok (Túra, Tenkes, Óvári stb.), míg a zsiradékok közül inkább a hidegen sajtolt növényi olajokat válasszuk: napraforgó olaj, tökmagolaj, lenolaj stb.

Elkészítés módja

Amire érdemes még odafigyelni, az az ételek elkészítési módja. Sokszor lehet hallani, hogy a „nyers koszt” a legegészségesebb. Vajon miért van ez így? A nyersanyagok tápanyagtartalma frissen leszedve és nyersen fogyasztva 100%-os. Ha már csak egy kicsi konyhatechnológiai műveletet hajtunk végre, már károsodnak a vitaminok, ásványi anyagok, enzimek. Ezért a legjobb, ha nem főzzük, sütjük túl puhára a zöldségeket, gyümölcsöket. A legegészségesebb műveletek közé a párolás tartozik, mivel ennek során „csupán” 10-15%-os veszteség éri a növényeket, míg a sütés, főzés során ez akár 70%-os is lehet. Ez nem jelenti azt, hogy ne együnk sült zöldséget a karácsonyi vacsorán, hanem ilyenkor fogyasszunk mellé valamilyen salátát is.

Magyarországon az ételek zömét a hagymapirítás műveletével kezdik. Ez több szempontból nem előnyös: először is a pirítás során szabadgyökök képződnek, másodszor pedig a hidegen sajtolt olajok zsírsavösszetétele és vitamintartalma is károsodik. Legjobb, ha kevés vizet aláöntve megpároljuk a hagymát és csak a vége felé adjuk hozzá az olajat.

Karácsonyi asztal, egészséges ételek, sült kacsa(Fotó: pixabay.com)

Ha ezeket átgondoltuk, fontos még a helyes étkezési ritmusra ügyelni: ajánlott a napi ötszöri étkezés. Ez nem azt jelenti, hogy napi ötször kell érezni a gyomor telítettségét, hanem tízóraira, uzsonnára pl.: egy gyümölcs vagy zöldséglé a megfelelő választás. Karácsony napján is fontos erre figyelni, hiszen ilyenkor – a finom és bőséges vacsorát várva – sokan hajlamosak az egész napi koplalásra.

Nassolni valók

Ha megtehetjük, süssünk otthon és ezek a házi készítésű sütemények szerepeljenek az ünnepi menü utolsó fogásaként. Ügyeljünk rá, hogy ne csak üres kalóriát (olyan energia, melyben nincs tápanyag, pl.: cukor) vigyünk be a szervezetünkbe. Csinálhatunk gyümölcsökkel, aszalt gyümölcsökkel, olajos magvakkal, répával, sütőtökkel készült finomságokat. Ezek gazdagok kálciumban, β-karotinban, flavonoidokban, E-vitaminban.

Solymosi Dóra Sára dietetikus karácsonyi menüajánlása:
​Leves: Borkrém leves
Főétel: Almás csirke párolt sárgarépával, póréval és burgonya pürével
Édesség: Mogyoróval díszített puszedli

A sütemények készítésénél a finomított cukor helyett használjunk mézet, barna cukrot az édesítésre, hiszen ezekben ásványi anyagok is megtalálhatók. Ha csokoládéval szeretnénk dúsítani vagy díszíteni a „műveinket”, válasszuk a 70%-osnál magasabb kakaótartalmú termékeket, mivel ezek rengeteg jótékony hatású tápanyagot tartalmaznak.

Utoljára, de nem utolsósorban szenteljünk figyelmet a szépen megterített asztalra és a nyugodt körülményekre. Karácsony napján a nagy készülődésben hajlamosak vagyunk összeveszni családtagjainkkal, de mielőtt kiejtenénk egy sértő szót, mondatot, érdemes mérlegelni, hogy megéri-e ezért haragudni egymásra ezen az estén. Rossz hangulatban a tápanyagok sem hasznosulnak megfelelően.

Próbáljuk meg időben összeállítani a menüt és előkészíteni a hozzávalókat. Ha a fentieket megfogadjuk, biztosak lehetünk benne, hogy egy szép, nyugodt és egészséges karácsonynak nézünk elébe.

Karácsonyi asztal, édesség (Fotó: pixabay.com)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek