2017. április 24.  Hétfő
Havas eső 1 °C Havas eső
Rovatok
2017. április 24.  Hétfő   György
Havas eső 1 °C Havas eső

Tömörkény István, Szeged krónikása

Jack Nicholson 80

Mindennapi magányunk

Bram Stoker, aki híressé tette Vlad Tepest

Tömörkény István, Szeged krónikása  
100 éve, 1917. április 24-én hunyt el Tömörkény István író, régész és etnográfus, Móra Ferenc barátja és munkatársa.
Jack Nicholson 80  
Április 22-én lett 80 éves Jack Nicholson háromszoros Oscar-díjas, maró gúnyt és iróniát sugárzó, provokatív kiszólásairól híres színész.
Mindennapi magányunk  
Szabó Istvánt nagy hatású filmjeiben foglalkoztatta már a szerelem lélektana, a diktatúra természetrajza, a művészet és a hatalom bonyolult viszonyrendszere. Simon Stephens Távoli dal című monodrámáját Józan László játszhatta el a Vígszínházban.
Bram Stoker, aki híressé tette Vlad Tepest  
95 éve, 1912. április 20-án halt meg Bram Stoker, Drakula alakjának megteremtője, aki Henry Irving színésszel és Vámbéry Ármin orientalistával történt beszélgetései alapján alkotta meg Drakula énjét.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Egészséges ünnepek című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Gasztro

Egészséges ünnepek

Szerző: / 2016. december 18. vasárnap / Gasztro, Sztárkonyha   

Karácsonyi asztal, ételek (Fotó: pixabay.com)A karácsony szó hallatán a nyugalom, a csend, a szeretet és a finom vacsorák jutnak az eszünkbe. Solymosi Dóra Sára dietetikus egészséges, finom és ízletes vacsorát ajánl mindenki figyelmébe.

Ahány család, annyiféle karácsonyi menü készül 24-e estéjén. Vannak, akik a hagyományos ételeket kedvelik, és vannak, akik nyitottabbak az új receptek kipróbálására. A cél mindig ugyanaz: egy egészséges, finom, ízletes vacsora létrehozása. Legyenek bármilyenek a szokásaink, pár dolog szem előtt tartásával, biztos, hogy mindhárom „kritériumnak” eleget teszünk:

Nyersanyag válogatás

Karácsonyi asztal, egészséges ételek (Fotó: pixabay.com)Fontos odafigyelni, hogy megfelelő minőségű nyersanyagból készüljön az ünnepi étel. Elsősorban a zöldség, gyümölcs beszerzésére kell figyelmet szentelni. A zöldség, gyümölcs legyen szép, jó illatú. Természetesen nem elég csupán a külalakot nézni, hiszen manapság már nagyon sok helyen beszerezhetőek a nyersanyagok, ami nem biztos, hogy előnyünkre válik. Előfordul, hogy külföldről, azonosíthatatlan forrásból zölden leszedve, mindenféle kemikáliával kezelten érkeznek az áruk, amelyeket általában a szupermarketekben vehetünk meg. Ügyelni kell arra, hogy megbízható hazai termények kerüljenek a kosarunkba, tehát a legjobb, ha nyomon követhető forrásból piacokon vagy egyenesen ismert termelőtől szerezzük be a nyersanyagokat.

Másodsorban pedig a többi hozzávaló minőségéről kell gondoskodnunk. A húsok, tejtermékek lehetőleg legyenek soványak: pulykamell, csirkemell, karaj, busa, pisztráng, natúr joghurt, kefir, sovány sajtok (Túra, Tenkes, Óvári stb.), míg a zsiradékok közül inkább a hidegen sajtolt növényi olajokat válasszuk: napraforgó olaj, tökmagolaj, lenolaj stb.

Elkészítés módja

Amire érdemes még odafigyelni, az az ételek elkészítési módja. Sokszor lehet hallani, hogy a „nyers koszt” a legegészségesebb. Vajon miért van ez így? A nyersanyagok tápanyagtartalma frissen leszedve és nyersen fogyasztva 100%-os. Ha már csak egy kicsi konyhatechnológiai műveletet hajtunk végre, már károsodnak a vitaminok, ásványi anyagok, enzimek. Ezért a legjobb, ha nem főzzük, sütjük túl puhára a zöldségeket, gyümölcsöket. A legegészségesebb műveletek közé a párolás tartozik, mivel ennek során „csupán” 10-15%-os veszteség éri a növényeket, míg a sütés, főzés során ez akár 70%-os is lehet. Ez nem jelenti azt, hogy ne együnk sült zöldséget a karácsonyi vacsorán, hanem ilyenkor fogyasszunk mellé valamilyen salátát is.

Magyarországon az ételek zömét a hagymapirítás műveletével kezdik. Ez több szempontból nem előnyös: először is a pirítás során szabadgyökök képződnek, másodszor pedig a hidegen sajtolt olajok zsírsavösszetétele és vitamintartalma is károsodik. Legjobb, ha kevés vizet aláöntve megpároljuk a hagymát és csak a vége felé adjuk hozzá az olajat.

Karácsonyi asztal, egészséges ételek, sült kacsa(Fotó: pixabay.com)

Ha ezeket átgondoltuk, fontos még a helyes étkezési ritmusra ügyelni: ajánlott a napi ötszöri étkezés. Ez nem azt jelenti, hogy napi ötször kell érezni a gyomor telítettségét, hanem tízóraira, uzsonnára pl.: egy gyümölcs vagy zöldséglé a megfelelő választás. Karácsony napján is fontos erre figyelni, hiszen ilyenkor – a finom és bőséges vacsorát várva – sokan hajlamosak az egész napi koplalásra.

Nassolni valók

Ha megtehetjük, süssünk otthon és ezek a házi készítésű sütemények szerepeljenek az ünnepi menü utolsó fogásaként. Ügyeljünk rá, hogy ne csak üres kalóriát (olyan energia, melyben nincs tápanyag, pl.: cukor) vigyünk be a szervezetünkbe. Csinálhatunk gyümölcsökkel, aszalt gyümölcsökkel, olajos magvakkal, répával, sütőtökkel készült finomságokat. Ezek gazdagok kálciumban, β-karotinban, flavonoidokban, E-vitaminban.

Solymosi Dóra Sára dietetikus karácsonyi menüajánlása:
​Leves: Borkrém leves
Főétel: Almás csirke párolt sárgarépával, póréval és burgonya pürével
Édesség: Mogyoróval díszített puszedli

A sütemények készítésénél a finomított cukor helyett használjunk mézet, barna cukrot az édesítésre, hiszen ezekben ásványi anyagok is megtalálhatók. Ha csokoládéval szeretnénk dúsítani vagy díszíteni a „műveinket”, válasszuk a 70%-osnál magasabb kakaótartalmú termékeket, mivel ezek rengeteg jótékony hatású tápanyagot tartalmaznak.

Utoljára, de nem utolsósorban szenteljünk figyelmet a szépen megterített asztalra és a nyugodt körülményekre. Karácsony napján a nagy készülődésben hajlamosak vagyunk összeveszni családtagjainkkal, de mielőtt kiejtenénk egy sértő szót, mondatot, érdemes mérlegelni, hogy megéri-e ezért haragudni egymásra ezen az estén. Rossz hangulatban a tápanyagok sem hasznosulnak megfelelően.

Próbáljuk meg időben összeállítani a menüt és előkészíteni a hozzávalókat. Ha a fentieket megfogadjuk, biztosak lehetünk benne, hogy egy szép, nyugodt és egészséges karácsonynak nézünk elébe.

Karácsonyi asztal, édesség (Fotó: pixabay.com)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek