2017. január 23.  Hétfő
Pára -6 °C Pára
Rovatok
2017. január 23.  Hétfő   Rajmund, Zelma
Pára -6 °C Pára
Kölcsey Ferenc emlékezete (Fotó: Vasárnapi Ujság 1890. 37. évf. / OSZK)

“Magyar nép zivataros századaiból”

A.A. Milne és fia, Christopher Robin Milne Micimackóval (Fotó: babelio.com)

A. A. Milne, a Micimackó írója

Majdnem 20, Bárka, Szkéné (Fotó: Schiller Kata)

“Ez lesz-e lakóhelyünk?”

Mikszáth Kálmán (1847-1910) író, újságíró, szerkesztő, országgyűlési képviselő porték (Fotó: PIM, Cultura.hu)

Mikszáth Kálmán társaságában

“Magyar nép zivataros századaiból”  
"Ez a nap annak tudatosítására is alkalmas, hogy az ezeréves örökségből meríthetünk, és van mire büszkének lennünk..." A magyar kultúra napjáról való megemlékezés gondolatát ifjabb Fasang Árpád zongoraművész vetette föl 1985-ben.
A. A. Milne, a Micimackó írója  
"Aki senkit mond, annak valakinek lennie kell." Százharmincöt éve, 1882. január 18-án született Londonban Micimackó "szülőatyja", A. A. (Alan Alexander) Milne.
“Ez lesz-e lakóhelyünk?”  
A Majdnem 20 mélyebb hatását akkor érezteti, mikor könnyeinket törölgetve elhagyjuk a nézőteret és marad időnk elgondolkodni. Nehéz kérdéseken: vajon mikor döngessük a falakat, mikor rázzuk az öklünket?
Mikszáth Kálmán társaságában  
170 éve, 1847. január 16-án született a Nógrád megyei Szklabonyán Mikszáth Kálmán író, újságíró, akadémikus, a magyar kritikai realista próza nagymestere, aki vallotta: “Elbeszélni nem a regényíróktól tanultam, hanem a magyar paraszttól."
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) A divatillusztrációk divatja című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

A divatillusztrációk divatja

Szerző: / 2011. március 7. hétfő / Kultúra, Képzőművészet   

A divat nem létezik divatillusztráció nélkül. A divatillusztrációnak fontos szerepe van a szakmában és a prezentációban, akárcsak a modelleknek, akik bemutatják a terveket. A divatrajzok olyanok lenyomatok, izgalmas rajzok, melyek képese bemutatni egy-egy ruhadarab, vagy kollekció hangulatát, stílusát.

Pipiskedő beállású, csücsöri cseresznyeajkú, porcelánbőrű, a világ tudását hordozó füstös tekintetű, vékonydongájú, extra magas lányok. Elképzelhetetlennek tűni, hogy a valóság egyezhetne ezekkel a hajlékony, az anatómiának ellentmondó kitekert mozdulatban lemerevedett ruhacsodákba bújtatott, azaz rajzolt modellekkel.

Rajzolt stílusok

Ha meglátjuk őket a magazinokban, könyvekben zavarba jövünk, elégedetlenség kezd úrrá lenni felettünk saját külsőnk végett, és csodáljuk őket, mert bármennyire is modern és futurisztikus darabban tetszelegnek valamiféle nosztalgikus hangulatot árasztanak. A rajzok, a kontúrok és a színek satírozott áttetszősége, ahogyan a jelent, úgy a múltat és a jövőt is magába foglalja és megmutatja. A divatrajzoknak, az illusztrációknak helye és létjogosultsága van a 21. században, akárcsak az haute couture világában dolgozó sztárfotósok alkotásainak.
A divatillusztrációk sohasem öncélúak. Noha azt hinnénk, hogy a tervező magánszférájába tartoznak, valójában bemutató és meggyőző jellegűek. Ezeknek a képeknek és profi skicceknek az a feladatuk, hogy hatással legyen ránk divatfogyasztókra, hogy befolyásolják a véleményünket és döntési, választási képességeinket.

Divat a papíron
– Divattervező által készített vázlat, melyen a leendő ruha, mint jelenség látható
– A ruha arányait és pontos szabásvonalát tartalmazó rajz, amely a mintakészítő szabómesterhez kerül – a könyv szerint -, akik ebből elkészítik a szabásmintát
– Egy divattervező, divatház kollekcióját bemutató, annak hangulatát hangsúlyozó alkalmazott grafika, művészi értékű divatillusztráció.

Dürertől Lagerfeldig

Ki hinné, hogy már a barlanglakó ősemberek is felrajzolták a homokba és a falakra, milyenek legyenek a meleg illetve a hideg időjáráshoz tervezett bőrből, szőrméből vagy levelekből álló ruhadarabok. Ám az igazi első divatrajzok elkészüléséhez több ezer évet várni kellett. A német reneszánsz legismertebb képviselője, Albrecht Dürer (1471-1528) 1495-ben rézmetszetekben és könyvillusztrációkban mutatta be ruhaterveit, de a divatillusztrációk jelenléte a 16. századtól váltak rendszeressé és elfogadottakká. Ekkortól lettek divattá az egyes országok, városok bemutatása metszet formájában.
A nagy változást a 18. század vége illetve a 19. század eleje hozta, amikor a német Daniel Chodowiecki (1726-1801) és a francia Gavarni (Sulpice Guillame Chevalier, 1804-1866) már nem rézmetszetként, hanem litográfiával készített divatrajzokat.

A 20. század hajnalán a divatrajz valódi létjogosultságot és jelentőséget nyert. Ekkorra már nem csak az alak és a ruhaterv volt központi kérdés egy-egy illusztráció létrehozásában, hanem a körülötte lévő enteriőr is fontossá vált. A divatillusztrátorok idealizált zsánerképeket készítettek modelljeikről, amint trendi ruhájukban épp autóba szállnak, vagy elegáns étteremben kávéznak. A mai reklámokhoz hasonlóan ezzel is hangsúlyozva, milyen imázs, életstílus társul az adott divatholmihoz.
Divatrajzolóként kezdte a szakmát a divatdiktátor, Karl Lagerfeld, de olyan képzőművészek is készítettek divatrajzokat és színházi jelmezterveket, mint a katalán szürrealista festőművész, Salvador Dalí (1904-1989).

Címkék: ,

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek