2017. május 30.  Kedd
Közepesen felhős 11 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. május 30.  Kedd   Janka, Zsanett
Közepesen felhős 11 °C Közepesen felhős

John Fitzgerald Kennedy 100

A kiegyezés napja

Palásthy Ágnes: Arabella sportol

Lechner összes

John Fitzgerald Kennedy 100  
100 éve, 1917. május 29-én született Brookline-ban John F. Kennedy, az Egyesült Államok harmincötödik elnöke.
A kiegyezés napja  
150 éve, a kiegyezés évére Ausztriának szüksége volt Magyarországra, hogy birodalmi státusát fenntarthassa.
Palásthy Ágnes: Arabella sportol  
Palásthy Ágnes meséje hatalmas kaland gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Lechner összes  
Lechner Ödön a nemzeti építészet apostola volt, aki alkotásaival ma is hat. Aki kinyitja ezt a szép albumot, megtapasztalja művészi erejét.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Az autózás úttörője című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Az autózás úttörője

Szerző: / 2015. március 6. péntek / Kultúra, Tudományok   

Gottlieb Daimler gépészmérnök, illusztráció (Fotó: Daimler.com) Száztizenöt éve, 1900. március 6-án a Stuttgart melletti Cannstattban halt meg Gottlieb Daimler német gépészmérnök, a korai gépkocsitervezés és gyártás meghatározó személyisége.

Gottlieb Wilhelm Daimler német gépészmérnök, az autózás úttörője a würtembergi Schorndorfban született 1834. március 17-én. Először lakatos képesítést szerzett, később a stuttgarti egyetemen folytatott mérnöki tanulmányokat, majd gépgyárakban dolgozott. Angliában is járt tanulmányúton, ezután a karlsruhei gépépítő társulat műhelyfőnöke volt. 1872-ben Nikolaus A. Ottónak, a négyütemű, belsőégésű motor feltalálójának vállalatánál, a Deutz Gázmotorgyárnál lett műszaki igazgató. Vezetése alatt készült az üzemben az első 100 lóerős gázmotor.

1882-ben Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt megvált Otto cégétől, és saját motorgyártó műhelyt nyitott. 1883-ban Maybachhal együtt megalkotta a gépkocsik hajtására alkalmas gyorsjárású, izzófejes belsőégésű motort, amely a gépkocsimotorok alaptípusa lett. Első motorjukat, amely percenként 900 fordulatot ért el, kerékpárra szerelték 1885-ben, ez lett a világ első motorkerékpárja, majd 1886-ban négykerekű (eredetileg lóval húzott) kocsiba, illetve 1887-ben csónakba építették be. Harmadik motorjuk, a Standuhr nevezetű, 250 köbcenti hengerűrtartalommal készült, 1,1 kilowatt teljesítménnyel. Munkásságuk csúcsa az a jármű volt, amelyet 1889-ben már eleve autónak terveztek. A tömegtermelésre is alkalmas gépkocsi váza könnyű csövekből készült, a motort hátul helyezték el, kerekeit szíjmeghajtás mozgatta, négy sebesség fokozattal rendelkezett. A jármű 18 km/óra sebességet ért el.

1890-ben Cannstattban megalapították a Daimler-Motoren-Gesellschaftot, amelyben 1900-1901-ben kezdték meg a Mercedes, az első modern gépkocsi gyártását. Kettőjük közül Maybach volt a jelentősebb konstruktőr, s ő volt, aki Daimler merev vezetési stílusa és a kemény feltételek ellenére a műszaki eredményeket elérte. Daimler inkább az állandó ösztökélő szerepét játszotta, aki nélkül Maybach feltehetően kevésbé lett volna “termékeny”. Daimler alapötlete az volt, hogy az autók meghajtására gyorsabban működő, nagy teljesítményű, kis súlyú motorokat kell gyártani, mivel ez a feltétele a mozgó járműbe építésnek. A magas fordulatszám tette lehetővé a kis méreteket. Maybach tervezte meg a lamellás vízhűtést, ő dolgozta ki az úszó rendszerű porlasztót, amely lehetővé tette, hogy benzint használjanak üzemanyagként. (A porlasztó végleges megoldása a magyar Bánki Donát és Csonka János nevéhez fűződik.) Maybach találta fel a sebességváltót és a tengelykapcsolót is.

Gottlieb Daimler és fia, Adolf Daimler, 1886 (Fotó: Daimler.com)

Az első gépkocsik kialakítása tehát zömmel Maybach érdeme, a szabadalmakat mégis Daimler nevén jegyezték be. Otto négyütemű motorra vonatkozó szabadalmát is Daimler ravaszul megfogalmazott szabadalmi szerződése révén sikerült megkerülniük. Motorjuk általánosan használható hajtómű volt.

A teljes járművet először Karl Benz tervezte meg 1886-ban. Az 1889-es párizsi világkiállításon Benz és Daimlerék kocsija egymás mellett állt, előbbi három, utóbbi négy kerékkel, mivel a trapézkormány segítségével megoldották a két első kerék kormányzását is. A világsiker akkor elmaradt, a 90-es évek közepére azonban már több mint száz, különféle rendszerű gépkocsi gyülekezett össze az első, Párizs-Rouen közötti versenyre.

A gépkocsi csatát nyert, s megkezdte példa nélküli karrierjét, amely a közlekedés teljes megújulásához, következményeiben pedig egyebek között új úttervezési és építési módszerekhez, s az emberek életmódjának gyökeres megváltozásához, egy, a korábbinál mozgékonyabb társadalom kialakulásához vezetett.

Daimler Phoenix autó (Fotó: daimler.com)

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek