2017. február 26.  Vasárnap
Közepesen felhős 4 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. február 26.  Vasárnap   Géza
Közepesen felhős 4 °C Közepesen felhős

Andy Warhol önarcképe

Eldöntöttem, hogy diktátor leszek

És legyenek jelek..

Velkei Zoltán: Nagyon óvatosan kell új címeket vásárolnunk

Andy Warhol önarcképe  
30 éve, 1987. február 22-én halt meg Andy Warhol, a múlt század legismertebb amerikai képzőművésze, a pop-art irányzat központi figurája.
Eldöntöttem, hogy diktátor leszek  
Szálinger Balázs díjnyertes drámájában Gaiust és felszabadított rabszolga-cimboráját, Cirrust egy kábé tíz ember kisközösségét felölelő, mégis globális állammodell szerint élő kalózcsapat ejti fogságba.
És legyenek jelek..  
Erdős Virág töredékei, hosszabb költeményei és a fényképek egymást kiegészítve, egymással beszélgetve jelenítik meg a nagyvárosi nyomort és fejezik ki mondatlanul, mégis intenzíven a segítés, a változtatás mohó vágyát.
Velkei Zoltán: Nagyon óvatosan kell új címeket vásárolnunk  
Az Agave Könyvek kiadóvezetőjével, Velkei Zoltánnal a könyvpiacról, olvasási szokásokról és az idén megjelenő könyvekről is beszélgetett Kibelbeck Mara.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Merészebb, mint a festészet című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Merészebb, mint a festészet

Szerző: / 2014. április 13. vasárnap / Kultúra, Képzőművészet   

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 (Fotó: OSZK/IMM)A Flora szappan, a Modiano szivarpapír, a népszerű Standard rádió fejhallgatóval és hangszóróval, vagy a kötött, övvel ellátott Nor-Coc fürdőruha, azaz Merészebb, mint a festészet – A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 között.

A két világháború közötti magyar plakátművészet remekeiből összeállított reprezentatív válogatást – spanyolországi bemutatkozását követően – először az Iparművészeti Múzeumban láthatja a hazai közönség.

A kiállítás az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményéből 102 művészi plakátot vonultat fel, amely ezúttal kiegészül az Iparművészeti Múzeum saját anyagával, illetve köz- és magángyűjteményekből származó kisnyomtatványokkal és tárgyi emlékekkel. A tárlat a kereskedelmi grafika 1924 után bekövetkezett radikális megújulására koncentrál. Ekkortól érvényesülnek a Bauhaus és a konstruktivizmus modern tervezési elvei a magyar alkalmazott grafikában, az emigrációból hazatérő Kassák Lajos, Bortnyik Sándor és Berény Róbert közvetítésével. Az ő ismert neveik mellett a kiállítás nyomán újabb fontos alkotók kerülhetnek be a köztudatba, mint Irsai István, Csemiczky Tihamér, Radó György vagy a Macskássy-testvérek.

Az Iparművészeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár közös szervezésében megvalósuló kiállítás alapját képező 102 művészi plakát nagy sikerrel mutatkozott be 2009-ben a spanyolországi Valenciában majd Sevillában, Bakos Katalin művészettörténész rendezésében.

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 (Fotó: OSZK/IMM)

E nagyszabású válogatást öt év után végre a budapesti közönség is láthatja. Ilyen nagyszámú, a hazai plakátművészet „fénykorából” származó plakátanyag eddig még nem szerepelt magyarországi kiállításon.
Az  Iparművészeti Múzeumban a Spanyolországban bemutatott tárlat bővített verziója valósul meg, a kiállított plakátokat kisnyomtatványokkal, eredeti plakáttervekkel gazdagítjuk, továbbá olyan tárgyakkal egészítjük ki, amelyek megjelennek a plakátokon. Feltűnnek a két háború közötti korszak modern életmódjának kellékei, a Flora szappan, a Modiano szivarpapír, a népszerű Standard rádió fejhallgatóval és hangszóróval, vagy a kötött, övvel ellátott Nor-Coc fürdőruha.

A mindennapi élet tárgyai a húszas-harmincas évek modern, nagyvárosi életmódját idézik, amelyhez hozzátartoztak a kulturális programok, az utazás és a sport. A tárlatot a korszakot idéző archív fotók, külön vetítőhelyiségben pedig korabeli filmhíradó-részletek kísérik, felidézve a nemzetközi vásárok hangulatát és a plakátok természetes közegét, a városi utcát.

A kiállítás főszereplői mindazonáltal maguk a plakátok, melyek szín-kavalkádjukkal, átütő formavilágukkal a magyar plakátművészet két világháború közötti virágkorának legjavát képviselik.

Az 1920-as évek közepétől egy teljesen új hang jelent meg a budapesti plakátok világában. Eltűnt a szecesszió álomvilága, háttérbe szorultak a humoros, történetet mesélő ábrázolások. Betört a modern kor levegője, olyan termékek jelentek meg a reklámokon, amelyek a technika fejlődése nyomán jöttek létre, és a modern nagyvárosi élet kényelmét szolgálták. Megjelent a plakátokon a villanykörte, a rádió, a rádiócső, az elektromos és gázkészülékek egész sora, az autógumi, a konzerv, a töltőtoll. A régi árucikkek – mint a dohányipari termékek, a divatcikkek, élelmiszerek, sajtótermékek – hirdetése is ahhoz az új reklámnyelvhez igazodott, amelyet az új termékek adekvát bemutatásának feladata hívott életre.

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 (Fotó: OSZK/IMM)

A plakátművészet megújulásában nagy szerepe volt Kassák Lajosnak, Bortnyik Sándornak és Berény Róbertnek, akik a 20. század elején Magyarországon kibontakozó  avantgárd mozgalom vezető alakjai voltak. Bécsben, Weimarban és Berlinben széleskörű nemzetközi tájékozódásra tettek szert. Plakátjaik újszerűségük miatt nagy sikert arattak, így egy csapásra átvette az uralmat a modernista grafika. 1930-ban az Iparművészeti Múzeumban (pontosan a mostani tárlat helyén!) megrendezett Magyar Könyv- és Reklámművészek Társaságának bemutatkozó kiállításán Berény, Bortnyik, Kassák, Moholy-Nagy László és Molnár Farkas is részt vett. A kiállításon megmutatkozott munkásságuk hatása az egész magyar tervezőgrafikára, a plakátra és tipográfiára, reklámfotóra és könyvművészetre egyaránt.

A kiállítást háromnyelvű – magyar-angol-spanyol – katalógus kíséri, a kurátor – Bakos Katalin – tanulmányával továbbá magyar művészek és kritikusok korabeli, emblematikus írásaiból összeállított dokumentumválogatással. A kiállításhoz kapcsolódó tárlatvezetésekről, workshopokról, múzeumpedagógiai foglalkozásokról és ismeretterjesztő előadásokról további információt az Iparművészeti Múzeum honlapján olvashatnak.

Merészebb, mint a festészet
A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942
Helyszín: Iparművészeti Múzeum
Időpont: 2014. április 25. – július 27.

A modern magyar kereskedelmi plakát 1924-1942 (Fotó: OSZK/IMM)

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek