2017. szeptember 26.  Kedd
Közepesen felhős 18 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. szeptember 26.  Kedd   Jusztina
Közepesen felhős 18 °C Közepesen felhős

A West Side Story sikere

William Faulkner világa

Mechwart András munkássága

Jack Kirby 100

A West Side Story sikere  
60 éve, 1957. szeptember 26-án mutatták be a West Side Storyt a New York-i Broadway-n.
William Faulkner világa  
120 éve született William Faulkner, akinek művészete a Dél világában gyökeredzik. Nosztalgiával nézi a hagyományos, ültetvényes világ pusztulását, nem tudja elfogadni az iparosodó társadalmat.
Mechwart András munkássága  
110 éve, 1907. június 14-én halt meg Mechwart András gépészmérnök, a Ganz gyár legjelentősebb fejlesztője, a forgóeke, a hengerszék, a gőzkazán feltalálója.
Jack Kirby 100  
100 éve, 1917. augusztus 28-án született New Yorkban Jack Kirby, a képregény atyja, az amerikai populáris kultúra megkerülhetetlen alakja.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Nincs új a nap alatt? című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Nincs új a nap alatt?

Szerző: / 2016. november 9. szerda / Kultúra, Teátrum   

Aszlányi Károly: Péter, avagy szélhámos kerestetik, Karinthy Színház (Fotó: Nagy I. Dániel) A Karinthy Színház bohózatába szatirikus felhangok is vegyülnek. Az autóbalesetben elhunyt, majd hamar elfeledett ifjú szerző, Aszlányi Károly 1930-as komédiája alkalmas rá, hogy a régi, de nem lejárt szavatosságú poénok mellett a mai közélet visszásságait is belelássuk.

A Péter, avagy szélhámos kerestetik a Karinthy Színházban

Aszlányi Károly: Péter, avagy szélhámos kerestetik, Karinthy Színház (Fotó: Nagy I. Dániel)Karinthy Márton magánszínházába visszatérni olyan, mintha az ember a nagyszüleit látogatná meg Budán, tágas nagypolgári lakásukban, ahol éppen osztálytalálkozót tartanak. Mindenféle irónia nélkül mondom ezt, az érzés ugyanis cseppet sem kellemetlen, hanem nagyon is meghitt és szívmelengető. Tény, hogy a Karinthy közönsége nem a legfiatalabbakból verbuválódik, s a repertoár ennek megfelelően tart némi távolságot a merész újításoktól. Amit viszont elvállal és létrehoz, azt magas színvonalon teszi. Új bemutatója, a Péter avagy szélhámos kerestetik! még a szimpatikusnak szánt hősöket is kellő fanyarsággal és malíciával kezeli, s az árnyalás, no és a finom áthallások kiemelik az előadást a tucatbohózatok közül.

A Péter, avagy… az arisztokratikus-dzsentrifikálódott és a polgári-értelmiségi életfelfogás különbözőségét veszi górcső alá, a két világszemlélet összeütközése adja a darab konfliktusainak magvát. Egyik főhőse, Üreghy Péter (Klem Viktor magabiztos alakítása) igazi úri svihák. A világ összes pénzét képes elkártyázni, elinni, eldorbézolni, s ha utolsó fityingjét is elszórta, lelkifurdalás nélkül hamisítja rá gazdag nagybátyja nevét egy váltóra.

A darab kissé hatásvadász nyitójelenetében a fiatalember a színpad közepén áll homlokára szorított revolverrel: a lebukott fiúra börtön vagy meghívott halál vár. Színre lép azonban a polgári vígjátékok örök toposza, a talpraesett és furfangos inas, Viktor (Marton Róbert), aki használható tanáccsal szolgál a kétségbeesett fiatalúrnak. Szerinte egyszerűbb bepalizni egy csóró lúzert: az jó pénzért elviszi a balhét, s míg Üreghy Péter néven a hűvösön ül, a gazda kacagva áthajózhat az óceánon új életet kezdeni. Üreghy megfogadja a tanácsot: a páros kiszemeltje az ambíciózus, de koldusszegény dr. Kovács Péter mérnök (Száraz Dénes) lesz, aki természetesen talpig becsületes ember, de szegény beteg édesanyja kezeléséért cserébe elvállalja a feladatot.

Aszlányi Károly: Péter, avagy szélhámos kerestetik, Karinthy Színház (Fotó: Nagy I. Dániel)

A jól felépített tervbe akkor csúszik hiba, mikor a börtönben Üreghy néven sínylődő Kovácsot meglátogatja a megkárosított, gazdag nagybácsi, Üreghy Demeter (Lengyel Ferenc). Demeternek feltett szándéka, hogy korábbi nemtörődömségét felülírja, és szabadulása után szárnyai alá veszi rossz útra tért unokaöccsét. Kovács így hamarosan az úri ház előkelő szalonjának elmaradhatatlan kelléke lesz. Magába bolondítja „unokahúgát”, Klárát (Pataki Szilvia), a szalonban lebzselő szomszéd lányt, Babát (Gerlits Réka), s szerez egynéhány haragost is – például a riválisává szegődött, infantilis Egont (Baronits Gábor). Ám ahogy lenni szokott, a kezdeti sikerek és a saját biznisz sínre kerülése után érkeznek a valódi bajok. Az Üreghy név jogos tulajdonosa ugyanis váratlanul jelentkezik, s visszaköveteli a családban az őt megillető helyet.

A Péter biztos vígjátéki helyzetből indul (álruha, álnév, szerepcsere, tévedések vígjátéka), és valójában nem több mint sokszor újrahasznosított helyzet- és jellemkomikumok katalógusa. A századelőn megszokott csipkelődő humorral, szeretetteljes gúnnyal ábrázolja az arisztokráciát: a nemesi kúriát közepesen masszív alkoholista, sőt a rokonházasságok által időnként egyenesen degenerált idióták népesítik be (Ödön bácsit, azaz Szirtes Gábort sújtja eme kegyetlen, de ütős poén), akiknek ugyanakkor nagy a szíve és a légynek sem akarnak ártani. Az előadás sokat bíz a színészekre, aki majd mindegyike tőrőlmetszett komikus. Murányi Tünde (Demeter sógornője, Etel néni, a konyak nagy barátja) eleven humorát szükségtelen bizonygatni, Lengyel Ferenc elegánsan visszafogott, Klem Viktor kellően tenyérbemászó, sima modorú kurafi, Marton Róbertet meg hol seggbe rúgnánk, hol a kezét ráznánk: remek köpönyegforgató kaméleontermészet. Egyedül Száraz Dénes nem tetszett igazán: modorosan beszél, mintha olvasná a szöveget, mimikája néhány túlzottan csodálkozó fintorra és ábrándos nézésre korlátozódik, ráadásul túl jóképű és -testű is a szerephez.

Aszlányi Károly: Péter, avagy szélhámos kerestetik, Karinthy Színház (Fotó: Nagy I. Dániel)

A Péter színrevitelét valószínűleg a jelen megszámlálhatatlanul sok zavaros közéleti eseménye is indokolhatta, hisz az újságok szinte naponta taglalnak újabb és újabb korrupciós botrányokat. A rendező Karinthy Márton még azt is megengedte magának, hogy – kicsit öncélúan – a napi politikának is odaszúrjon, holott interjúiból tudható, az aktualizálás ars poeticájának nem igazán része (Murányi Tünde: „Ha elutazik Ausztráliába, mondja meg, hogy több tiszteletet a magyaroknak!”). Ezt a gesztust leszámítva az előadás nem ápol kapcsolatot a jelennel sem a díszletek, sem a jelmezek terén (minden nagyon szép és nagyon korhű), a szereplők egy elsüllyedt világból szólnak át hozzánk, és az előadás a megvesztegetés, a hamisítás, a simliskedés témáját csak nagyon szőrmentén kezeli. Épp csak annyira, ami még nem feszíti szét a komédia műfaji kereteit. 

A könnyed előadás mélyén azonban – mint a pesti vígjátékok esetében sokszor – igazi keserűség rejtezik. A darab cselekménye során egyfajta világrendfordulatnak, trendszerváltásnak lehetünk szemtanúi: a dzsentrik (a csalások? a korrupció?) primátusa véget ér, és felvirrad a polgár napja, a világ jobbításán fáradozó Észnek, az intellektusnak állhat ezentúl a zászló. Mivel Üreghy Péter karaktere testesíti meg azt az eszményt, ami a hamisítást, a panamázást természetes önérvényesítő gesztusnak tekinti, bukásának – Viktor az előadás végén még a fegyvert is újra a kezébe adja – akár felhőtlenül optimista kicsengése is lehetne. 

Mégis keserű szájízt hagy a végkifejlet. A darab nyitva hagyja a kérdést, hogy  valóban ment-e a kapitalizmus által „a világ elébb”, hogy a Kovácsok hitét, lelkesedését – akik nem mellesleg szintén csalással jutnak pozícióikba! – nem törik-e meg, nem terelik-e rossz irányba a csörgedező olajpatakok és a vele együtt családi kézbe vándorló milliók. Az előadás utolsó jelenetének klánszerűen szerveződő, diadalittas család-enumerációja – az arisztokrácia csatlakozik a tőkés mozgalomhoz – mintha még ezen is túlmenne, és a jelen kapitalista társadalmán belül kialakuló, sajátosan közép-európai urambátyám mutyivilágra tenne enyhe célzást. Talán.

Ha nem: tévedtem, és láttunk egy jó bohózatot.

Aszlányi Károly: Péter, avagy szélhámos kerestetik, Karinthy Színház (Fotó: Nagy I. Dániel)

Hegedüs Barbara

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek