2017. március 24.  Péntek
Közepesen felhős 7 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. március 24.  Péntek   Gábor, Karina
Közepesen felhős 7 °C Közepesen felhős

Ovidius átváltozásai

Mexikói táj magyar ecsettel

“…nem kell aggódnunk Krúdy jövője miatt”

Glenn Close 70

Ovidius átváltozásai  
2060 éve született Ovidius római költő, akit bár az egyik legkiemelkedőbb római költőként emlegetünk, elsősorban a szerelmi költészet édesszavú költőjeként tartja számon az utókor.
Mexikói táj magyar ecsettel  
Teásbögre-dísz és Salma Hayek-mozi után musical lett Fridából, a közép-amerikai festészet egyik igazán egyéni hangú képviselőjéből.
“…nem kell aggódnunk Krúdy jövője miatt”  
Beszélgetés Krúdy Gyuláról az íróról és a magánemberről és Kemény Gábor Krúdy körül című, 16 stilisztikai tanulmányt tartalmazó kötetéről.
Glenn Close 70  
Saját bevallása szerint a magánéletben normális, a filmvásznon azonban őrült és meggondolatlan dolgokat is művelhet.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) A szentély csodái című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Psziché

A szentély csodái

Szerző: / 2017. február 28. kedd / Psziché, Egészség   

Hippokrátész, Aszklépiusz és Kos, mozaik Az ókori ember együtt élt a betegségekkel, a pusztító járványokkal, és alig voltak eszközei az elkerülésükre vagy a gyógyításra. 

A legenda szerint Trikké városának királya Aszklépiosz (latinosan Aesculapius) a görög mitológiában a gyógyítás istene volt, települése pedig az antik világ legrégebbi és leghíresebb Aszklépiosz-szentélyének, vagyis Aszklépionjának adott otthont. Aszklépiosz Pallasz Athéné istennő kegyeltjei közé tartozott. Mikor Perszeusz megölte Medúzát, Athéné két tégelyben gyűjtötte össze a kiömlő vért. Ezeket Aszklépiosznak adta, aki a bal oldali vénákból származó folyadékot gyilkos méregként használta, míg a jobb oldaliakból nyerttel nemcsak betegeket gyógyított, de még a halottakat is életre tudta kelteni

A betegek elmehettek a gyógyító istenek, például Aszklépiosz szentélyébe. A szentély papjai orvosok voltak, de a hálaadó feliratok tanúsága szerint módszereik csak ritkán emlékeztettek a modern orvostudományra. A gyógyítási díj (iatron) lefizetése után a beteg a szentélyben aludt, álmában többnyire megjelent az isten, és reggel gyógyultan távozott. A vak látott, a néma megszólalt, sőt egy anya a távoli Spártában hagyhatta beteg leányát, és míg ő aludt a szentélyben, a lány otthon meggyógyult. Az epidauroszi gyógyhely levegője pedig olyan egészséges volt, hogy – szintén egy felirat szerint – az úton összetört maguktól összeforrtak.

A nevetés barátja (Philogelósz) című görög viccgyűjteményben olvashatjuk a következőt: „Egy beteg küméi életéről már letett az orvos, de az csodák csodájára meggyógyult. Ezután ahányszor csak összetalálkoztak az utcán, a küméi messze elkerülte az orvost. Amikor az orvos megkérdezte, hogy miért teszi ezt, a küméi így felelt: „Azt mondtad, hogy meg fogok halni, és most szégyellem magam, hogy még élek.”

Nem mindegyik történet volt ennyire ellenséges: „Egy tudós elmegy a küméi orvoshoz, és elpanaszolja: Amikor felébredek, fél órán keresztül homályosan látok, és csak azután jön rendbe a szemem. Akkor aludjon fél órával tovább” – javasolja az orvos.

A legtöbb görög és római azonban sohasem jutott el az orvosokhoz. A fennmaradt sok száz mágikus papirusz és receptkönyv szerint olcsóbbnak és hatékonyabbnak tartották a ráolvasásokat és mágikus gyógymódokat, mint az orvosi terápiát.

Egy anya beteg gyermekét elvitte Aszklépiosz szentélyébe (Fotó: Wikipédia)

Címkék: ,

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek