2017. május 28.  Vasárnap
Közepesen felhős 22 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. május 28.  Vasárnap   Emil, Csanád
Közepesen felhős 22 °C Közepesen felhős

Palásthy Ágnes: Arabella sportol

Lechner összes

John Wayne, a westernfilmek hőse

Robert Ludlum, Jason Bourne “atyja”

Palásthy Ágnes: Arabella sportol  
Palásthy Ágnes meséje hatalmas kaland gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Lechner összes  
Lechner Ödön a nemzeti építészet apostola volt, aki alkotásaival ma is hat. Aki kinyitja ezt a szép albumot, megtapasztalja művészi erejét.
John Wayne, a westernfilmek hőse  
110 éve, 1907. május 26-án született John Wayne Oscar-díjas amerikai színész, rendező, producer, az amerikai filmtörténet egyik legnagyobb sztárja.
Robert Ludlum, Jason Bourne “atyja”  
90 éve, 1927. május 25-én született New Yorkban Robert Ludlum amerikai író, több mint húsz világsikerű bestseller szerzője, Jason Bourne titkos ügynök "atyja".
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Mert adni jó című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Psziché

Mert adni jó

Szerző: / 2016. december 23. péntek / Psziché, Egészség   

Karácsonyfa, díszek, ajándék (Fotó: pixabay.com) A családok többsége több ezer forintot költ karácsonyi ajándékozásra. Az ajándékozás azonban nemcsak a pénztárca vastagságától függ, hanem tükrözi az ember egyéniségét, érzelmeit, jellemét, szándékait is.

Az idén átlagosan 52 600 forintot szánnak karácsonyi ajándékokra a vásárlók, a tavalyinál mintegy 6000 forinttal többet, és az egy évvel ezelőtt mérthez képest egy nappal kevesebbet, átlagosan 5 napot fordítanak azok beszerzésére a Budapest Bank megbízásából készített, a karácsonyi költéseket vizsgáló kutatás szerint. Minden negyedik magyar a tervezettnél többet költ az év végi vásárlásokra, és minden tizedik hitelt vesz fel az ünnepek alatt.

A negyedszer elvégzett felmérés szerint továbbra is átlagosan hat embert készülnek megajándékozni a magyarok. Az ajándékok beszerzésére szánt kevesebb idő azzal függhet össze, hogy egyre többen vásárolnak az interneten, a tavalyi 52 százalék után 62 százalék. Így idén először beérte a karácsonyi netes ajándékvásárlás a bevásárlóközpontokban történőt, a plázákban ugyanis a vásárlók 64 százaléka vesz ajándékokat.

Karácsonyi dekoráció egy üzlet kirakatában, Budapest (Fotó: MTI Fotó: Kallos Bea)A rideg számok mögött emberi szándékok, érzések, örömök, s persze gondok is meghúzódnak: sokan teli erszénnyel indulnak az ünnepi vásárba, mások – és sajnos, ők vannak többen – szűkös pénztárcával. Ám az ajándékozás nemcsak a pénztárca vastagságától függ, hanem tükrözi az ember egyéniségét, érzelmeit, jellemét, szándékait is. Amennyire e sokféleséget tipizálni lehet, megpróbálunk néhány jellemző magatartást, megnyilvánulást vázolni.

A jó szívvel adó

Az “örömmel örömet szerző” típusba azokat sorolhatjuk, akikben belső késztetésként él az adás önzetlen öröme. Ez ösztönzi őket az ajándékozásra, amit tetéz az a jó érzés, ha az ajándékban a megajándékozottnak is öröme telik.

Mi legyen a meglepetés? Téves az a felfogás, hogy karácsonykor ruházati cikkeket, hasznos dolgokat vagy éppen pénzt nem illik adni. Azt adhatunk, ami nekünk is öröm és a másiknak is az. Lehet, hogy az idős, kispénzű családtagunk, barátunk régen áhítozik egy meleg kabátra, cipőre. Ha ezt vesszük meg, őszintébb lesz az öröme, mintha a sokadik porcelánvázát kapta volna.

Az illem rabja

A “szokásból ajándékozók” vélhetően egy másik kategóriába tartoznak. Őket nem az érzelmi momentumok vezetik, hanem az, hogy ilyenkor illik “valami” ajándékot venni és ugyanúgy nekik is “jár” a figyelmesség. Vagyis, ez simán az “adok-kapok” mechanizmusára redukált, üzleties jellegű ajándékozói attitűd. Gyakran ez a következménye a karácsonyi vásárlási láz utáni bosszantó cserélési láznak, ha sikerült összegyűjtenünk tíz pár kesztyűt vagy ugyanennyi nyakkendőt, sálat, esetleg több kávéskészletet.

Ad – mert megteheti

A “protokoll ajándékozók” csoportja is népes. Ők azok, akik látványosan gesztust gyakorolnak az ajándékozással. Egyesek tehetős anyagi helyzetüket ily módon is megpróbálják demonstrálni. Náluk sokszor előfordul, hogy aránytalanul nagy értékű ajándékot vesznek, amivel a “megengedhetem, mert telik rá” felfogást fitogtatják. Csakhogy ez a magatartás a megajándékozottban ellentmondó érzéseket kelt, inkább bosszankodik, mint örül az illető. Az pedig komoly gond is lehet: vajon miként tudja viszonozni ezt a gesztust, ámbár az önmagát túlértékelő személyiség sokszor erre nem is tart igényt. Voltaképpen, ő éppen a saját vélt nagyságát próbálja kiélni az ajándékozás túlméretezettségében, számára ez az alkalom inkább öntömjénező adományozás, alamizsna osztás, semmint ajándékozás.

A kufárlelkű

Az “ellenszolgáltatásért ajándékozók” alakja is megjelenhet a palettán. Őket sem az önzetlenség vezérli. A karácsonyi ajándékozás számukra azt szolgálja, hogy lekötelezetté tegyék a másik embert. Az üzleti életben főleg, de másutt is megtaláljuk ezt a számító viselkedést, néhol oly mértékű és jellegű lehet, hogy inkább lekenyerezésnek mondhatnánk, s valójában semmi köze sincs e szép ünnepi szokáshoz.

A hagyomány tagadója

Végezetül vannak olyanok, talán a mi kultúrköreinkben kevesebben, akik “nem adnak és nem várnak” karácsonykor ajándékot. Ennek a hátterében elvi megfontolások éppúgy állhatnak, mint sajátos élethelyzetek, személyiségjegyek, a szegénység, az elmagányosodás, a befelé fordulás, vagy éppen e sorsok előli menekülés. Ismerünk olyanokat, akik a karácsonyt rendre szállodákban töltik, s igyekeznek olyan távoli helyre utazni, ahol nem is kísértik őket az itthoni hagyományok.

A budapesti adventi és karácsonyi vásár (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek