2017. június 24.  Szombat
Közepesen felhős 28 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. június 24.  Szombat   Iván
Közepesen felhős 28 °C Közepesen felhős

Az egykori Beatle: Sir Paul McCartney

20 év Harry Potterrel

Fred Astaire, maga a megelevenedett ritmus

Üldögélj Jane Austennel

Az egykori Beatle: Sir Paul McCartney  
Sir Paul McCartney a Guinness-rekordok szerint minden idők legsikeresebb zeneszerzője és előadóművésze, aki több mint százmillió lemezt és ugyanennyi kislemezt adott el.
20 év Harry Potterrel  
A világ 20 évvel ezelőtt, június 26-án találkozhatott először a varázsló fiúk legnagyobbikával, J. K. Rowling Harry Potterével.
Fred Astaire, maga a megelevenedett ritmus  
Fred Astaire tánccal hivatalosan 72 évesen hagyott fel, de azért hat év múlva még táncra perdült Gene Kelly oldalán - bár szavai szerint ez csak mozgás volt.
Üldögélj Jane Austennel  
Hazájában nem csak fesztiválokkal, könyv- és divatbemutatókkal készülnek Jane Austen halálának 200. évfordulójára.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Szunnyadozik a szakadás című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Psziché

Szunnyadozik a szakadás

Szerző: / 2011. szeptember 1. csütörtök / Psziché, Egészség   

Az irodalom és a képzőművészet számtalan módon megjeleníti az álmot, legyen szó édes vagy rémálomról. Az alvászavarban szenvedő József Attila az álmokat terelő juhászt is segítségül hívta.

 Nincs még egy olyan furcsán lebegő, megmagyarázhatatlan pillanata a napnak, mint az elalvásé. A perc, amikor a fáradtság leküzdi az akaratod, szempilláid ólomnehézzé válnak, rebbennek, majd lecsukódnak, s húz lefelé az álom, valahová messzire…

“Lehunyja kék szemét az ég”

Felmérések szerint az össznépesség közel 30 százaléka szenved különböző súlyosságú alvászavaroktól, melyeknek számos oka lehet. A különböző testi (pl. lázzal, fájdalommal járó kórképek) és lelki betegségek (depresszió, szorongás) mellett bizonyos környezeti (pl. több műszak, időeltolódás), lélektani tényezők (életesemények, stressz helyzetek) és egyes gyógyszerek, vitaminok is okozhatnak el- és átalvási zavarokat. A gyakran krónikussá váló alváshiány fáradtságot, teljesítőképesség csökkenést, testi-lelki egészség károsodást okozhat. Van olyan elmélet, amely az agy, az idegrendszer pihenését, kikapcsolását tartja elsődlegesnek, míg a másik a test energiapótlását emeli ki.

Alvásra mindenkinek szüksége van, legyen az, testi vagy idegi szükséglet. Ha megfelelő ritmusban változnak életedben az aktív és a passzív napszakok, jó esélyed lehet az egészséges, pihentető alvásra. Az elalvás előtti pillanatokat a teljes kontrollálatlansággal való küzdés jellemzi. Miután a fáradtság leküzdi szervezetedet, szemed gyors mozgással nem kísért NREM állapotba kerül, amely közel hatvan percig tart. Szívverésed és légzésed lelassul, vérnyomásod leesik, izmaid teljesen ellazulnak. Ezzel az „álomba zuhanással” tested és idegrendszered teljes takarékra állítod. Egy óra mély alvás után az REM szakaszban hirtelen felgyorsul a szívverésed, agysejtjeid munkába kezdenek, szemed gyors oda-vissza mozgásba kezd. Ilyenkor születnek a színes, gyakran irreális álmok. Ha ebben a szakaszban ébresztenek fel nagy valószínűséggel, vissza tudsz emlékezni az álmaidra, és részletesen be is tudsz róluk számolni. A két, jól elkülönített alvási fázis váltja egymást egész éjszaka. A jó memória összefüggést mutat azzal, hogy ki mennyi időt tölt el a REM-fázisban.

“álmában csönget egy picit”

Életed harminc százalékát töltöd alvással. Vizsgálatok mutatták ki, hogy az alvásigény nem igen befolyásolható, így jobb, ha elfogadod a saját szükségleted. Tehát, bagoly vagy pacsirta?

Lehetsz naplopónak is nevezhető, azaz későn fekvő, úgynevezett „bagolytípus”, ha hajnali három körül szoktál elálmosodni, és 11 körül ébredni. De lehetsz „pacsirta” is, aki ha este 10 óra után vérvörös, égő szemekkel és fájó fejjel próbálsz még egy oldalt elolvasni egy izgalmas regényből, a következő oldallal már károsan felborítod a bioritmusodat, és az agyad sem fogja a sorokat. Biológiai órád pontosan jelzi, mennyi alvásra van szükséged, és melyik napszakban. Kevesen vannak a világon, akik reggel, hipp-hopp kiugranak az ágyból, és teljesen frissnek érzik magukat.

A REM-fázisban felébresztettek 80 százalék emlékszik az álmaira, míg az egyéb időszakokban ébredők 10 százaléka tudja felidézni álmait. Ha az alvási periódusok előbb említett ritmusa megváltozik, vagy egyes fázisok kimaradnak, alvászavarról beszélünk. Ha esetleg arról panaszkodsz, hogy rövid ideig alszol, az még nem jelent feltétlenül alvászavart, mert az emberek alvásigénye rendkívül különböző. Ráadásul az alvásigény a kor előrehaladtával általában csökken, ez pedig teljesen természetes. A kiegyensúlyozott életviteledhez szükséges az alvással járó regenerálódás, az alvászavarok okozhatnak számodra fáradtságot, általános elesettséget, ezért megfelelő kezelésük feltétlenül szükséges.

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek