2017. szeptember 22.  Péntek
Közepesen felhős 11 °C Közepesen felhős
Rovatok
2017. szeptember 22.  Péntek   Móric
Közepesen felhős 11 °C Közepesen felhős

Jack Kirby 100

Caligula, az őrült császár

“Tényleg nincs itt más?”

Anekdota estére – Aki meggyújtotta a gitárját

Jack Kirby 100  
100 éve, 1917. augusztus 28-án született New Yorkban Jack Kirby, a képregény atyja, az amerikai populáris kultúra megkerülhetetlen alakja.
Caligula, az őrült császár  
2005 éve született Caligula római császár, aki uralkodása alatt szörnyen kegyetlen és gátlástalanul pazarló volt.
“Tényleg nincs itt más?”  
D. Magyari Imre nem csak kulturális kalandozásairól mesél a Bécs - Kulturális kalandozások című könyvében. Nem csak. Történelmi visszatekintésekkel kiegészítve beszámol tapasztalatairól és humorral átszőtt élményeiről is.
Anekdota estére – Aki meggyújtotta a gitárját  
Jimi Hendrix 1967-ben szó szerint lejátszotta a színpadról a világ pop-élvonalát.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Gregory Peck 100 című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Szubkultúra

Gregory Peck 100

Szerző: / 2016. április 5. kedd / Szubkultúra, Filmvilág   

Gregory Peck Oscar-díjas amerikai színész, 1950 körül (Fotó: listal.com) “Jó fiúkat játszani nagyobb kihívás, mivel nehezebb őket izgalmassá tenni” – vallotta a 100 éve született nagyszerű Oscar-díjas színész, Gregory Peck, aki számos hősies és romantikus főszerepet vitt sikerre.

Jóvágású, tűnődő, gondterhelt figurákkal kezdte, és az Egyesült Államok, vagy inkább a világ egyik legnagyrabecsültebb mozisztárjává nőtte ki magát, mint meggyőződés, az értelem, a tisztesség és az erkölcsi bátorság letéteményese. A közönséget erős testalkatával és kellemes külsejével bűvölte el; négy Oscar-jelölés és egy elnyert szobrocska szakmailag is visszaigazolta színészi tehetségét.

Római vakáció - Gregory Peck és Audrey Hepburn, 1953 (Fotó: listal.com) Eldred Gregory Peck 1916. április 5-én született a kaliforniai La Jollában. Ötéves korától nagyanyja nevelte, akivel gyakran jártak moziba. Előbb a katonai akadémián tanult, majd orvosi tanulmányokat folytatott, két évig színiiskolába is járt. Első színpadi szerepét G.B. Shaw Az orvos dilemmája című darabjában kapta 1941-ben, egy év múlva már a Broadway-n debütált egy háborús drámában, és hamarosan a kamera elé állhatott.

Már első filmjeivel nagy sikert aratott, a hollywoodi álomgyár kedvence lett.

Hamarosan megismerkedett David O. Selznick producerrel, s egymás után kapta a filmszerepeket. Felejthetetlen alakítást nyújtott a Cronin regényéből készült A mennyország kulcsa és A dicsőség napjai című filmekben, s a hollywoodi álomgyár egyik kedvence lett. A szuverén egyéniségű színész azonban már ekkor visszautasította, hogy sokéves szerződést írjon alá bármely filmstúdióval: maga választotta ki szerepeit, sőt 1948-ban másokkal együtt önálló vállalatot alapított La Jolla Playhouse néven.

Gregory Peck több mint hatvan filmben játszott főszerepet – többnyire jófiúkat. 1944-ben debütált (Days of Glory, 1944), s még ugyanebben az évben elnyerte első akadémiai jelölését A mennyország kulcsa című második filmjében megformált papért. 1945 és 1949 között négyszer (1945, 1946, 1947, 1949) jelölték a legjobb férfi alakítás Oscar-díjára. Ekkoriban forgatott filmjei közül emlékezetes A döntés völgye, az Alfred Hitchcock rendezésében készült Bűvölet (partnere Indrid Bergman volt), A Paradine-ügy és a King Vidor rendezte western, a Párbaj a napon – ez utóbbi azon kevés filmek egyike, amelyben negatív hőst játszott -, illetve a Tizenkét órakor magasan című háborús alkotás.

Szintén ő volt a főszereplő a Korda Zoltán irányításával Ernest Hemingway műve alapján forgatott A Macomber-ügyben, a Tizenkét órakor magasan című alkotásban (utóbbiért a New York-i filmkritikusok kitüntetését kapta), illetve a Hemingway nyomán egy vadász életét bemutató romantikus A Kilimandzsáró hava című darabban.

Az ötvenes években vetített filmjei közül a legismertebb a Római vakáció című, William Wyler által rendezett romantikus vígjáték, amelyben egy amerikai riportert alakított a bájos Audrey Hepburn oldalán. A mára örökzölddé vált alkotás a tíz Oscar-jelöléséből három díjat söpört be. A filmben – amelyben Hepburn egy unatkozó hercegnőt alakít, aki beleszeret a Gregory Peck által életre keltett amerikai újságíróba – a színésznő egy kalappal és egy kabátkával kombinálta a finom darabot, és később “szerencsehozó ruhának” becézett. A sikeres Római vakációt követte a Mark Twain nyomán készült Az egymillió fontos bankjegy, majd a Moby Dick, a Stanley Kramer rendezte, az emberiség pusztulását felvázoló Az utolsó part és A Navarone ágyúi című háborús film.

Ne bántsátok a feketerigót! - Gregory Peck, 1962 (Fotó: listal.com)

A legjobb férfi színésznek járó, már régóta esedékes Oscar-díjat 1962-ben vihette haza a Ne bántsátok a feketerigót! főszerepéért. Peck a számára legkedvesebb filmben egy feketéket védő ügyvédet alakított, akit alaptalanul vádolnak meg azzal, hogy megerőszakolt egy fiatal lányt. Szintén 1962-ben készült A rettegés foka című krimi, majd több westernre is leszerződött (A vadnyugat hőskora, A lopakodó hold, MacKenna aranya). Vállalt thrillereket is, A brazíliai fiúk címűben az auschwitzi koncentrációs tábor rettegett orvosát, a hírhedt Mengelét személyesítette meg.

Több filmjének producere is volt (Idegen a cowboyok között, Ómen, MacArthur). Szívesen játszott tévéfilmekben és sorozatokban is, A kék és szürke című filmben Abraham Lincoln amerikai elnököt személyesítette meg. A kilencvenes években már keveset forgatott, elvi okokból: mint mondta nem kíván részt vállalni olyan alkotásokban, amelyekben antihősökből csinálnak közönséges, erkölcstelen és erőszakos hősöket.

Idős korára is nagyszerű színész és elismert művész maradt. akit olyan korábbi filmjeinek remake-jeiben kértek föl egy-egy tiszteletbeli cameóra, mint A rettegés foka (1991) és a Moby Dick (1998).

Rock Hudson, Cary Grant, Marlon Brando és Gregory Peck (listal.com/APphoto)

Sztár volt, mindenféle sztárallűr nélkül, rendszeresen a legjobban öltözött hírességek közé választották, úriember volt a magánéletben is. A liberális gondolkodású színész több alakításáért elnyerte a Golden Globe-díjat, megkapta az amerikai filmakadémia Jean Hersholt humanitárius díját, a cannes-i filmfesztiválon az Arany Pálmát, az Amerikai Filmintézet életműdíját, a legrangosabb amerikai polgári kitüntetést, az Elnöki Szabadság-érdemrendet, csillaga van a Hollywoodi Hírességek sétányán. 1967-től több cikluson keresztül elnöke volt az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémiának (AMPAS).

Arról is híres, hogy római katolikus hitéhez és liberális politikai meggyőződéséhez hű, felelős állampolgárként nemcsak az Amerikai Filmakadémia és a Motion Picture and Television Relief Fund elnökeként szolgált, hanem kiemelkedő szerepet vállalt a rákellenes küzdelemben, a Nemzeti Művészeti Alapítványban és más fontos ügyekben.

Peck nehéz időszakban vette át a filmakadémia vezetését: 1968-ban, Martin Luther King Jr. meggyilkolása után el kellett halasztani a díjkiosztó ceremóniát, mivel számos, Oscarra jelölt vagy a díj átadására felkért fekete bőrű színész jelezte, hogy csak akkor hajlandó részt venni a gálán, ha azt a temetés után rendezik meg. A helyzet most nyilvánvalóan más, bár a színészi kategóriákban jelölt csupa fehér bőrű színész miatt számos fekete bőrű színész és rendező beszélt arról a közösségi médiában, hogy bojkottálni kellene a rendezvényt. Peck idejében a színészi tagozatnak 784 szavazó tagja volt, közülük harminc került a társult tagok közé, mert hét vagy több éve már nem dolgoztak filmben. Tizenhét rendező és 24 operatőr is elvesztette szavazói jogát.

Élen járt a jótékonykodásban, magánélete legendásan rendezett volt, második feleségével, Veronique Passani francia újságíróval csaknem ötven évet élt együtt. Nyolcvanhét éves korában, 2003. június 12-én halt meg Los Angelesben.

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.