1887. november 28-án délután fél háromkor indult útjára az első budapesti villamos a Nyugati pályaudvar és a Király utca között, Európában ez volt az első városon belüli, közúti villamosvasút.
A Nagykörúton közlekedő próbakocsi emlékét „egy pillanatfelvétellel szeretnénk feleleveníteni, ezért eredeti tárgyakkal, tablókkal és eddig nem látott fotókkal illusztrált, igen részletes villamostörténeti látnivalókat tárunk a látogatók elé”.
Az első budapesti villamost a Siemens és Halske cég szállította, és szinte csak a hajtás módjában különbözött a lóvasúttól. Az eredetileg nyári üzemre kialakított, nyitott járműveket beüvegezték és kályhával látták el. A két zöldre festett kocsi 1 kilométer hosszú, 1000 milliméter nyomtávú, egyvágányú pályán közlekedett, sebességüket óránként 10 kilométerben korlátozták, az Oktogonon pedig csak lépésben haladhattak. A Siemens cég itt próbálta ki az úgynevezett alsóvezetékes rendszert, amelyet azután több mint három évtizeden át használtak Budapesten.
Két évvel később, 1889-ben már állandó villamosközlekedés volt a fővárosban. Az ezt reprezentáló, működő modell ma már a múzeum terepasztalán közlekedik.
A korszakból ránkmaradt egyik legérdekesebb látnivaló a Zipernowsky Károly által 1890-ben kifejlesztett egyszínű, alsóvezetékes modell, amelyet a szűk, belvárosi utcákban történő közlekedésre szántak. A szerelvényt a Ganz gyárban készítették.
Mivel a működőképessé felújított jármű nagyon értékes, ezért csak alkalmanként, előre meghirdetett időpontokban lehet majd megtekinteni. Folyamatosan látható viszont a róla készült filmfelvétel.
A második világháború után a villamoshálózat többé-kevésbé a háború előtti állapotba tért vissza, de a kisforgalmú vonalakat megszüntették. A metróépítés majd két évtizedes késlekedése miatt a villamosokra ekkor fokozott teher hárult. A kiöregedő típusok helyére a Ganz gyár által kifejlesztett UV villamos lépett, amelynek első kocsija 1956 áprilisában állt forgalomba a kettes villamos vonalán.
Az 1970-es évektől a 2-es illetve 3-as metró megépülése után a villamosközlekedés fokozatosan háttérbe szorult, a metróval párhuzamos Váci úti, Thököly úti és a Rákóczi úti vonalat meg is szüntették. A magyar gyártmányú Ganz-villamosokat, amelyek 1978 óta futottak a budapesti Nagykörúton, 2006-ban váltották fel a Siemens cég Combino szerelvényei Európa legforgalmasabb villamos vonalán, a 4-es és 6-os járaton A Budapest közlekedését öt évtizeden keresztül meghatározó UV villamosok utolsó példánya 2007. augusztus 20-án „vonult” nyugdíjba.