A sport nemcsak fizikai aktivitás, hanem kulturális lenyomat is: megmutatja, hogyan gondolkodunk a testünkről, az egészségről, a közösségről és az idő eltöltéséről. Míg egyes országokban a közös szabadtéri edzések közösségformáló ereje dominál, máshol az egyéni teljesítmény és a versenyszellem kap nagyobb hangsúlyt. De vajon mit árul el rólunk, magyarokról az, ahogyan sportolunk? És hogyan változnak ezek a szokások a digitális korszakban?

A magyarok sportolási szokásait kutatta a Decathlon
A piacvezető sportszerkereskedő márka idén ünnepli 20. évfordulóját a magyar piacon. Ebből az alkalomból pedig egy országos reprezentatív kutatásban járt utána a hazai sportolási szokásoknak.
A számokból kiderül, hogy a megkérdezettek 51%-a sportol legalább hetente valamit, és még náluk is aktívabbak azok, akik az elmúlt két évtizedben a Decathlon vásárlói voltak, és a márka az elsődleges választásuk, ha sportszerekről van szó. Ők a Decathlon-generációi tagjai, akiknek 57%-uk dönt hetente a sportolás mellett.
Sportolás: miért igen, miért nem?
A 18-69 éves korosztályt kérdező országos reprezentatív kutatás1 azt is megmutatta, hogy a megkérdezettek közel egyharmada (32%) ritkán vagy soha nem sportol. Vannak, akik az elmúlt öt évben változtattak a mozgáshoz való hozzáállásukon, és többet sportolnak, mint öt éve. Az ő döntésükben elsősorban a közérzetük javítása és az egészségük megőrzése játszott fontos szerepet, illetve a rendszeres sportnak köszönhetően belső igényük is van a mozgásra és arra, hogy aktívak maradjanak.
Azok pedig, akik kevesebbet sportolnak, mint öt éve, a legnagyobb akadálynak (51%) az időhiányt jelölik meg, emellett az állandó fáradtság és kimerültség (35%), illetve az egészségügyi állapot és sérülések (29%) is nagy arányban gátolják az embereket a rendszeres testmozgásban.
A sportolás mozgatórugói
Ha sikeresen beépül az emberek életébe a mozgás, egyre fontosabb szerepet tölt be és egyre többféle sport kipróbálására ösztönöz: azok, akik legalább havonta sportolnak, az új sportágak kipróbálására is nyitottak. A legnagyobb meggyőzési ereje az ismerősök ajánlásának (37%) és a közösségi médiában látott tartalmaknak (16%) van, de a megkérdezettek 5%-ának a sportáruházban kipróbálható sportfelszerelés adta meg a kellő lökést.

A sportok elérhetővé tétele a Decathlon fontos missziója, a széles termékpaletta és a tesztelési lehetőségek hozadékaként pedig azok, akik a Decathlonban próbáltak már ki új sportokat, a hagyományosan népszerű sportok, mint például a futás és foci mellett olyan extrémebb sportokra is nyitottak, mint az íjászat, a szörf és a padel.
„Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt két évtizedben jelen lehettünk és hatással lehettünk a magyarok sportolási szokásaira. A kutatásunk alátámasztja, hogy a hazai közönség megbízható márkának ítéli meg a Decathlont, ahol széles termékválasztékkal várjuk a vásárlókat, legyen szó akár amatőr vagy profi sportolókról. A megkérdezettek háromnegyede jó dolognak tartja, hogy itt minden sporteszközt ki lehet próbálni.
A jó dolgokat szeretnénk megtartani és továbbfejleszteni az előttünk álló időszak során is. 2025-ben is fő célunk, hogy minél több ember számára hozzáférhetővé tegyük a mozgást, ezért vezettük be a „Kék Termékeket”.
Az új termékcsalád 35-féle sportág alapvető sportfelszereléseit és sporteszközeit kínálja kiváló ár-érték aránnyal. Emellett a körkörös szolgáltatásainkkal, mint a bérlés, a Buyback és a műhely szolgáltatások a környezeti hatásunk csökkentése mellett szintén a még több sportolásra szeretnénk buzdítani vásárlóinkat” – mondta Herczeg Lilla, a Decathlon marketing és brand igazgatója.

A Decathlon-generáció töretlenül lelkes
A kutatásban résztvevők közül a Gen D2 tagjai továbbra is elkötelezettek a sport mellett, 18%-uk többet sportol, mint 5 éve, emellett pedig tudatosan fejleszteni is tervezik aktivitásukat: 48%-uk mondta azt, hogy még a jelenleginél is több sporttevékenységet tervez a következő 5 évben, amit a Decathlon termékeivel, szolgáltatásaival és programjaival természetesen továbbra is támogat majd.