Beteges hajlam vagy egyszerű kíváncsiság? Meddig érdeklődés és mikortól kukkolás? A voyeurizmus, a filmek egyik legkedvesebb témája, legyen az thriller, dráma, erotikus krimi vagy romantikus dráma.
A leskelődés kimeríthetetlen filmes alaptéma a thrillerek, a drámák, az erotikus krimik vagy a romantikus kamaszfilmek műfajában. A forgatókönyvíró szinte perverz viszonyulással kitalálja a történetét, a rendező pedig megvalósítja azt, amit titkolva vagy nyíltan vállalva szeretünk a filmekben: mások tiltott, rejtegetett és titkos pillanatainak részesévé válni és meglesni valakit, akire egyébként is kíváncsiak vagyunk.
Amikor a kíváncsiság erősebb mindennél
A voyeurizmus az exhibicionizmus ellentéte. Nem megmutatni, hanem meglesni szeret, méghozzá titokban, elbújva, leskelődve, szemlélődve, és mindenképp távolságban maradva a megfigyelt eseményektől. És mert titokban teszi, többet enged magának, mint az elképzelni lehet, a kukkoló egyik legtipikusabb jellemzője, hogy vetkőző nőket figyel meg a rejtekhelyéről és ebben leli kizárólagos szexuális kielégülését.
Mindaddig semmilyen kényszeres, beteges hajlam nem fordul elő, míg csak a gondolat merül fel bennünk: vajon milyen érzés lehet meglesni azokat, akikre kíváncsiak vagyunk, vajon milyen betekinteni mások életébe, úgy, hogy arról senki nem tud.
A filmvásznon leskelődők
Mi a titka az igazán jó kukkolós filmeknek? Ki és milyen a legjobb kukkoló? A válasz elsősorban az elfojtott ösztönökben rejlik. A feszültség, az erotika és a perverzitás folyamatos fenntartása és a fantázia izgatása… Hiába tagadjuk, hiába mutatunk a szomszédra, a kukkolás mindenki fantáziáját megmozgatja, izgatja, legyen szó a szomszédról, a családtagokról vagy teljesen idegenekről
Alfred Hitchcock egy isten volt. Nála jobban kevesen értettek a feszültség és a titkok megjelenítéséhez. Az 1954-es Hátsó ablak (Rear Window) című filmje kedvéért egy átlagos bérház tökéletes másolatát a mozgalmas udvarral együtt. Minden egyes ablak bepillantást enged egy másik életbe. Az egyik lakásban egy zeneszerző hajol a zongorára, egy másikban egy táncos gyakorol fáradhatatlanul, a harmadikban egy magányos nő él, a negyedikben egy ifjú szerelmes pár.
A különleges, hogy nem egy pszichopata leselkedik benne, csak egy törött lábú fotóriporter. James Stewart afféle úri kukkoló, a természetes emberi kíváncsiságot piszkálja fel benne az unalom, és egyetlen szórakozása a szomszédok életének meglesése. Meg is bűnhődik érte: a másik lába is eltörik. Ám szerencséjére Grace Kelly minden idők egyik legforróbb mozicsókjával gyógyítja őt.
Hitchcock a történethez illesztette a technikát és a filmnyelvet, nem fordítva. A helyes hozzáállás meg is hozta a kívánt és megérdemelt eredményt: a Hátsó ablak úgy hozza ki az egyetlen helyszínből a feszültséget, hogy a kamaradarab-jelleg ellenére nem válik színpadiassá.
A remekelő Jamie Bell a tinédzser Hallam Foe-ként egy eléggé furcsa gyerek. 17 éves, mélységesen frusztrált tini, lázad minden idegszálával és… kukkol. Mások titkainak kilesésével múlatja az időt. Néz, figyel, kukkol. Hol nagyra meresztett szemekkel, hol a távcső vagy egy fa fedezéke mögül, de néz, figyel és kukkol. Először mostohaanyja után leskelődik, majd édesanyja hasonmása kelti fel a kissé beteges figyelmét.
A srác zavaros, de érthető az útja, a kukkolás kiváltó és levezető oka: igyekszik megtalálni önmagát, és a megbocsátás és a normális élet reménye felé terelni. Az út pedig fájdalommal van kikövezve – még szerencse, hogy Hallamot hajtja valami belső igazságkeresés, mely már régen nem az anyjáról, hanem saját magáról szól, csak idő kell, míg ezt beismeri magának.
Egészséges erotika, azaz a cím senkit ne tévesszen meg Koltai Róbert és Rajhonna Ádám örömjátéka! Tímár Péter Egészséges erotika című filmje egy vidéki ládagyárban (a filmben: „ladagyár”) játszódik a vörös szőnyeges Kádár-korszakban.
A ládagyár vezetője és az üzemi tűzoltó az üzlet fellendítése érdekében rejtett ipari kamerákat szerel fel, és a környék vezetői ládavásárlás fejében kukkolhatják az öltöző-vetkőző nőket, akik végül egy ünnepnapi vacsorán felfedezik a kamerákat… A meghívottak az irodában elhelyezett tévén kísérhetik figyelemmel az öltözőt.
Kibelbeck Mara