Május 28-án este először kerül előadásra Händel Messiás című oratóriuma a restaurált Mátyás-templomban. A varázslatos hangversenyen operaházi szólisták, szimfonikus zenekar és 80 tagú énekkar közreműködésével kerül előadásra a zeneirodalom egyik legismertebb alkotása.
Kiváltságos és egyedi élményt kínál a „Castle Gala Concerts” rendezvénye a budai Vár koronázó szentélyében, a felújított Mátyás-templomban. A varázslatos hangversenyen operaházi szólisták, szimfonikus zenekar és 80 tagú énekkar közreműködésével kerül előadásra a zeneirodalom egyik legismertebb alkotása: Händel: Messiás című oratóriuma.
Händel 1741 augusztusától foglalkozott a téma megzenésítésével, és mindössze huszonnégy nap alatt (augusztus 22. és szeptember 14. között) készült el vele.
A londoni bemutató 1743 tavaszán volt a Covent Gardenben, s ezután szokássá vált, hogy az oratóriumot – jótékonysági céllal – minden évben előadják a Foundling Hospital kápolnájában. A Messiás népszerűségét jelzi, hogy Händel életében összesen harmincnégyszer adták elő, mindannyiszor az árvaház javára.
Oratóriumai valódi zenedrámák, akár színpadon is előadhatóak; a leghíresebb a Saul, a Júdás Makkabeus, az Izrael Egyiptomban és a Messiás. Nagy-Britanniában szokássá vált, hogy a Messiás legismertebb részlete, a kórus által előadott Halleluja alatt a közönség állva hallgatja a zenét. A szokás eredete II. György királyhoz (1683–1760) fűződik, aki a londoni premier előadásán felállt a Halleluja hallgatása közben, a közönség pedig követte őt.
Az oratórium a Messiás történetét meséli el. Az első rész a Krisztus előtti időkről és a Megváltó születéséről, a második a szenvedéstörténetről szól, a harmadik rész pedig a megváltásról elmélkedik. Az áriák egy része visszafogottan operaszerű, de az oratórium meghatározó karakterét a kórusszámok adják. A Hallaluja utáni első szopránária bevezető sorát („I know that my Redeemer liveth” – „Tudom, hogy megváltóm él”) vésték rá Händel westminsteri apátságbeli sírjára.
Händel az első bemutató után, és majd a későbbiekben is, egyre több változtatást, módosítást hajtott végre a Messiáson, ennek következtében az oratóriumnak nincs állandósult verziója. A május 28-i előadás mintegy másfél órában szólaltatja meg az alkotást, Händel Messiása első alkalommal kerül előadásra a restaurált Koronázó Mátyás-templomban.
Az egyházi hagyomány szerint a templomot Szent István király alapította 1015-ben. A Szent István-féle templomról sem okleveles, sem tárgyi adat nem maradt fent. Írott forrás csak a török hódoltság után szól róla: Esterházy Pál nádor felirata az általa építtetett új főoltáron 1690-ben. E korban a templomot általánosan Szent István egyházá-nak nevezik. A tatárjárás előtti alapításra enged következtetni, hogy a templom az ősiség jogán már 1257-ben elsőbbséget élvezett a várbeli Mária Magdolna-templommal szemben.
I. Ferenc József király 1873-ban kelt határozata alapján 1874-1896 között Schulek Frigyes vezetésével nagyarányú újjáépítésre került sor, amely kialakította az épület mai képét.
Händel: Messiás
Időpont: 2014. május 28. (szerda), 20.00
Helyszín: Mátyás-templom, Budapest
Közreműködnek:
Károly Edit – szoprán
Bakos Kornélia – alt
Haramza László – tenor
Tóth János – basszus
Budapesti Kórus
Belvárosi Főplébániatemplom Énekkara
Monarchia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Virágh András