Egy egyedülálló, attraktív stewardess története, aki szerény fizetését illegális pénzcsempészettel egészíti ki. S amikor egy nap lebukik, kezdetét veszi a nagy játszma, ahol a sok kemény, tapasztalt férfi között egy elegáns, vonzó nő keveri a kártyákat…
Quentin Tarantino filmje a film noir és a blaxploitation műfajok előtti tiszteletadás, címszerepben a hetvenes évek fekete szexbálványával, Pam Grierrel.
A légiutas-kísérő Jackie Brown (Pam Grier) hivatása mellett mexikói pénzcsempészettel keresi kenyerét a fegyvernepper Ordell Robbie-val (Samuel L. Jackson) összedolgozva. Egyik útja után rajtaüt az Ordellt üldöző Ray Nicolette nyomozó (Michael Keaton). Segítségéért cserébe Jackie bűneit elsimítanák és nem kerülne börtönbe, ám a nő egy olyan tervet gondol ki, amivel mind a zsarukat, mind Ordellt kijátszva ő kerülne ki a legjobban, miközben kihasználja Max Cherry ügynök (Robert Forster) nagylelkűségét. Ez azonban nem olyan egyszerű, hisz Ordell barátnője, Melanie (Bridget Fonda) és a sittről épp szabadult cellatárs, Louis Gara (Robert De Niro) is szövetkeznek ellene, ami beleköphet Jackie elképzeléseibe.
Miután a Pannónia Entertainment a 2010-es évek második felében újra behozta limitáltan a mozikba a visszavonulására készülő rendező első két alkotását, a sor most folytatódik június 22-től országszerte a kiválasztott mozikban a harmadikkal.
Mivel ígérete szerint a jelenleg előkészítési fázisban lévő projektje lesz Quentin Tarantino utolsó rendezése, ezért különösképp értékelni kell azon alkalmakat, amikor munkásságának egy szelete elcsíphető mozivásznakon. A Pannónia kezdeményezése 2016 augusztusában indult, amikor a Ponyvaregényt lehetett elkapni néhány teremben, ezt pedig 2018 májusában követték a Kutyaszorítóban vetítései.
Eljött az idő QT utolsó ’90-es évekbeli dirigálására, amely bár jóval kevésbé lett kultikus, mint elődjei, mégis egyedi. A Jackie Brown ugyanis az egyetlen, amit nem saját történetből rendezett meg, még ha Elmore Leonard ’92-es novelláját maga adaptálta.
A címszerepben a ’70-es évek blaxploitation szexszimbólumát és a Miami Vice egyik visszatérő vendégét, Pam Griert láthatjuk, akinek – akár John Travoltának a Ponyvaregénnyel – ezzel kapott új erőre karrierje. Tarantino már korábban dolgozni akart vele, rajongott érte és azért is őt választotta, mert a filmmel az említett műfaj előtt tiszteleg. Aki esetleg nem tudná hova tenni a zsánert, talán ismerheti az Eddie Murphy féle 2019-es A nevem Dolemite-ból.
További szereplők a Tarantino-veterán Samuel L. Jackson, a mesterrel csak itt dolgozó Robert De Niro, a 20 éve visszavonult küllemével bulvárba bekerült Bridget Fonda, a pályafutását szintén újraindító Robert Forster és Michael Keaton, aki szerepébe röviden még visszatért egy évvel később, a szerző egy másik könyvét feldolgozó Mint a kámforban, miután Quentin engedélyt adott a karakter használatára a Universalnak és Steven Soderbergh-nek.
Itt vannak továbbá Chris Tucker és Tommy Lister Jr., akik ugyanazon évben Luc Besson Az ötödik elem-jében is együtt tűntek föl, illetve cameózik Danny DeVito, aki már korábban felbukkant egy Leonard adaptációban, a Szóljatok a köpcösnek!-ben.
A regényíró egy korábbi sztorijából 2013-ban készült film, a Született bűnözök, amelyben Jackson, De Niro és Fonda figurái is fontosak, de a Mint a kámfor „titkos folytatásként” értelmezhetőségével ellentétben abban nincs igazi „rejtett előzmény” kapocs Tarantinóval és a színészek se tértek vissza.
A Jackie Brown Griernek és Jacksonnak Golden Globe-, a néhai Forsternek Oscar-jelölést hozott. Tarantino három mű megfilmesítési jogát vette meg és nem ezt tervezte ő rendezni, de meggondolta magát egy újraolvasás után.
Ugyan fehérről feketére és picit nevében is megváltoztatta a főhőst, a többiben hűen követi az alapanyagot, némi saját humort és Grier klasszikusaiból idézeteket becsempészve, sőt filmzenéket is használt utóbbiakból.
A forgatás előtt Leonard a legjobb általa olvasott forgatókönyvként jellemezte, noha életművéből nem a legjobb feldolgozásnak tartja a több tucat alkotás közül, amit vászonra vittek munkásságából.
Természetesen popkult utalások híján se vagyunk, a nyitány Dustin Hoffman Diploma előttjét idézi és annak ellenére, hogy nem ez a legtöbbet emlegetett Tarantino mozi, hatása megmaradt, hisz a Grand Theft Auto V egyik mentési lehetőséget biztosító lakását Jackson filmbéli otthona ihlette meg szinte 1:1-ben. Eme filmklasszikust lehet hát limitált ideig keresni országosan a kiválasztott mozikban június 22-től szinkronnal és felirattal egyaránt.
Jackie Brown
amerikai krimi, 148 perc, 1997 (16)
Rendező: Quentin Tarantino
Író: Elmore Leonard
Zeneszerző: Joseph Julián González
Operatőr: Guillermo Navarro
Producer: Lawrence Bender
Szereplők: Pam Grier, Samuel L. Jackson, Robert Forster, Robert De Niro , Bridget Fonda, Michael Keaton, Michael Bowen