Quantcast
Egy zseniális család – Zsolnay - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Egy zseniális család – Zsolnay című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Egy zseniális család – Zsolnay

Szerző: / 2014. augusztus 4. hétfő / Kultúra, Képzőművészet   

Zsolnay-kiállítás a budai Várban (MTI Fotó: Kovács Attila)Szenvedélyes, romantikus, extravagáns és kifinomult kerámiák florális motívumokkal, állat és ember alakokkal, mitológiai témákkal. Az „Egy zseniális család – Zsolnay” című kiállításon a magyar szecesszió ékköveit tekinthetjük meg.

A színjátszó ezerarcú eoisntechnika a kerámiák felületén selyemre emlékeztető fények játékát tette lehetővé. Zseniális Zsolnay-kiállítás nyílt az egykori Honvéd Főparancsnokság felújított épületében, a budai Várban. A pécsi Janus Pannonius Múzeum Zsolnay gyűjteményéből közel százhatvan kerámia csodálható meg az év végéig látogatható tárlaton.

Az „Egy zseniális család – Zsolnay” című kiállításon mintegy kétszázhatvan kerámia és porcelán látható, amelyből közel százhatvan a pécsi Janus Pannonius Múzeum anyagából állt össze. Amellett, hogy a kiállítás művészi értékű kerámiákat mutat be, elénk tárja egy zseniális magyar család sikertörténetét is.

Egy zseniális család – Zsolnay - Zsolnay-kiállítás, PécsA szecesszió irányában

Az 1853-ban alapított, és a Zsolnay Vilmos keramikus által felvirágoztatott gyár a 19. század végétől a 20. század közepéig egyet jelentett a minőséggel és a luxussal, amit hazai és nemzetközi díjak, valamint a vásárlók is igazoltak. Zsolnay Vilmos egyszerre volt kiváló iparos, kézműves, feltaláló, művész, kereskedő és gyártulajdonos. Innovatív kezdeményezéseinek, kitartó kísérletezéseinek köszönhetően a Zsolnay kerámiák nemzetközi kiállítások sikerdarabjai, a világ jelentősebb múzeumainak, magángyűjteményeinek féltett kincsei, a műkereskedelem állandóan keresett tárgyai lettek.

1900-ban az új művészeti stílus, a szecesszió diadalát hozó párizsi világkiállításon a pécsi Zsolnay gyár teljesen új kollekcióval állt a nyilvánosság elé. Három aranyéremmel díjazták a cég szecessziós remekeit. 1900-ban meghalt Zsolnay Vilmos, a gyárat fia, Miklós vette át, aki apja örökségét folytatva, immár a szecessziós formanyelv elkötelezettjeként újabb és újabb formákkal dekorral és mázakkal jelentkezett.

Sokan az eozint tartják a legjellegzetesebb Zsolnay-dísztárgynak. Ezen alkotások alapteste igen finom kerámiából készül, egyediségüket a máz hordozza, amely az égetés folyamán bonyolult redukciós folyamaton megy keresztül. A több színben készülő egyedi és megismételhetetlen eozinok a különféle fémoxidoknak köszönhetik irizáló árnyalataikat, és kézzel festett darabjaik felveszik a versenyt bármely más kerámiatermékekkel.

A második világháború utáni államosítással azonban ez a lendület megtört. A családot elzavarták, a gyár pedig évtizedekig csak Pécsi Porcelángyár néven működhetett. A korábbi imázs, a minőséggel összefüggő arculat sokat devalválódott.

„Egy zseniális család – Zsolnay”

Mintegy hét évtized után látogathatja a közönség az egykori Honvéd Főparancsnokság épületét a budai Vár közepén augusztustól. A 850 millió forintos állami beruházással egy év alatt megújult épület nyitóeseménye ez a Zsolnay-kiállítás.

Az 1897-ben emelt épület felújítását Deák Zoltán tervezte. A Várgondnokság vagyonkezelésében lévő Főparancsnokságot kulturális, turisztikai célokra, rendezvényekre fogják használni, cél, hogy önfenntartó legyen” – mondta Sárváry István, a Miniszterelnökség kiemelt kulturális fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára.

Zsolnay-kiállítás a budai Várban (MTI Fotó: Kovács Attila) A 19. század végén Kalina Mór által tervezett négyemeletes, neoreneszánsz stílusú épület a második világháború végéig meghatározója volt a Dísz térnek. A Honvéd Főparancsnokság 1945-ben erősen megrongálódott, a háború után a sérült kupolát és a felső emeleteket 1962-ben visszabontották. Az épületcsonkot a következő évtizedekben többnyire raktárnak használták, belső udvarán karbantartó gépek, traktorok parkoltak.

A felújítás során kicserélték a teljes gránitlábazatot, eltűntek az 1944-1945-ös, majd 1956-os belövésnyomok a homlokzatról, az eredetileg körben látható Hatvannégy Vármegye címereiből a megmaradt 25-öt szintén helyreállították és visszahelyezték. Megújultak a vaskapuk, felújították a belső terek stukkóit, kandelábereit és szobrait.

A kiállítás megnyitása kapcsán Páva Zsolt, Pécs polgármestere elmondta, hogy „a magyar állam és Pécs városa felelősséggel tartozik a Zsolnay-örökség fényének megőrzéséért. Közös feladatunk, hogy a mai kor követelményeinek megfelelően bemutassuk ezt az egyedülálló kulturális örökséget, Zsolnay Vilmos egykori álmának csodálatos megvalósulását”.

Az év végéig látogatható Zsolnay-tárlaton mintegy háromszáz művészi kerámia és porcelán lesz látható. A kiállítást jórészt a pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Párizsi Galéria által gondozott magángyűjtemény anyagából állították össze, külön egységként mutatják be az épületkerámiákat. Utóbbihoz kapcsolódnak az egykori gyárban gondosan vezetett úgynevezett terrakottakönyvek, amelyek közül egyet első ízben láthat a közönség.

„Különleges, számottevő esztétikai értékkel is rendelkező művészi kerámiákat mutatunk be, a kiállítás ugyanakkor egy páratlan magyar család sikertörténetét is felvázolja” – fogalmazott Gulyás Gábor.

A modern magyar művészetben, építészetben és iparban egyaránt meghatározó szerepet játszott Zsolnay-család története a 19. század közepén kezdődött. A Zsolnay Vilmos által felvirágoztatott pécsi kerámiagyár világhírűvé vált, az épületkerámiák használata a szecesszió magyar építészetének egyik ékköve lett, számos technológiai újítás – köztük az eozin vagy a pirogránit – is hungarikummá tette a Zsolnay-porcelánt. Zsolnay Vilmos halálát követően gyermekei vitték tovább a gyárat.

A történet nagyon fontos szakasza akkor zárult le, amikor a második világháború után a gyárat államosították és a Finommechanikai Művekhez került. 1995-ben privatizálták újra, azóta több tulajdonosa volt, 2010-ben pedig a gyár területének egy része kulturális negyed lett.

Egy zseniális család – Zsolnay - Zsolnay-kiállítás, Pécs

„A kiállításhoz Mispál Attila rendező vezetésével rövidfilmek készültek, amelyekben színészek segítségével megelevenedik Zsolnay Vilmos, fia, Miklós, lánya, Júlia, valamint annak férje, Sikorski Tádé alakja is” – mondta a kurátor.

„A Janus Pannonius Múzeum állandó Zsolnay-kiállítása Pécsett marad, és a továbbiakban is változatlanul, a már közismert, értékes műtárgyakkal várja az érdeklődő nagyközönséget. A budai Várban kiállításra kerülő mintegy kétszáz utazó Zsolnay műtárgy azonban önmagában is önálló, átfogó képet nyújt a Zsolnay kerámiatörténetről” – mondta Magyar Attila, a JPM gazdasági vezetője.

A Pécsre látogatóknak, a páratlan Zsolnay-gyűjtemény mellett érdemes megtekinteni a JPM további állandó és időszakos kiállításait is. A többek között a Csontváry- és Vasarely-kiállításáról méltán híres pécsi múzeum hazánk második legnagyobb kortárs képző- és iparművészeti gyűjteményének tulajdonosa.

„A népszerű „Leonardo, a reneszánsz zseni” című kiállításának köszönhetően a Janus Pannonius Múzeum összforgalma idén már július végére elérte a tavalyi egész évi látogatószámot. Az idei összes látogató több mint nyolcvan százaléka a Leonardo-tárlat megnyitása óta tekintette meg a múzeum egy vagy több kiállítását. A polihisztor közel 60 méret- és korhű találmányát bemutató, Európában egyedülálló tárlatot már több mint 30 ezren látták” – mondta Magyar Attila.

Zsolnay-kiállítás a budai Várban (MTI Fotó: Kovács Attila)

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek