Quantcast
Idősebb Rubik Ernő repülőgép-tervei - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Idősebb Rubik Ernő repülőgép-tervei című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Idősebb Rubik Ernő repülőgép-tervei

Szerző: / 2015. november 27. péntek / Kultúra, Tudományok   

Idősebb Rubik Ernő repülőmérnök, repülő-tervező - (1910-1997) (MTI Fotó) Tudtad, hogy Rubik Ernő édesapja 28 különböző típusú vitorlázó repülőgépet és 5 motoros repülőgépet tervezett 1935 és 1987 között, világviszonylatban is jelentős szabadalmait alkalmazva? Id. Rubik Ernő Kossuth-díjas repülőmérnök, világhírű repülőgép-tervező 105 éve született.

A felvidéki Pöstyénben (ma: Piestany, Szlovákia) látta meg a napvilágot 1910. november 27-én. A váci Piarista Gimnáziumban érettségizett, majd a Népjóléti Minisztérium támogatásával tanult 1929-1934 között a Királyi József Nádor Műegyetem gépészmérnöki karán. Tanulmányaival párhuzamosan a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületnél vállalt munkát mint repülőgép asztalos, majd repülőgép lakatos.

Érden 1930 nyarán elsőfokú motoros pilótaképesítést szerzett, később letette a vitorlázó pilóta, illetve oktató vizsgát is. 1936–37-ben tanársegéd a Műegyetemen, és Anderlik Előd professzor munkatársaként segédkezett az aerodinamikai szélcsatorna létrehozásában.

1937-ben Mitter Lajos asztalosmesterrel közösen megalapította az Aero-Ever Kft.-t, és 1963-ig működő esztergomi gyárukban megkezdték a repülőgép-építést. Rubik tervezési elve a könnyű, egyszerűen gyártható klubrepülőgépek létrehozása volt, melyeket az anyagilag kevésbé tehetős egyesületek is olcsón megvásárolhattak. Műhelyükben készült többek között a híres Vöcsök iskola-vitorlázógép, amelyből az évek folyamán hozzávetőleg 300 darabot gyártottak, továbbá a Tücsök, a Pilis, valamint a Cimbora nevű gépek.

Élete során 28 vitorlázó és öt motoros repülőgép-típust tervezett. Gépeinek többsége – a híres Rubik-szabadalom szerint – alumíniumelemekből készült, ezért nagyon könnyű és egyszerűen gyártható volt. Több ezer pilóta az R-26 Góbéval tanult meg repülni, amelyet a világ egyik legjobb iskolagépének tartottak, példányai még a 21. század első évtizedeiben is repülnek a hazai égbolton. Kezdő pilóták százait oktatta saját tervezésű repülőgépein, köztük Göncz Árpád későbbi köztársasági elnököt is.

Rubik Ernő és társai vállalkozása a magyar repülőiparban nagy jelentőségű, mert megteremtette Magyarországon a motor nélküli repülőgépek sorozatgyártását, ezáltal számos fiatalnak tette lehetővé a vitorlázórepülést, nagyszámú magasan képzett szakembert nevelt ki, és a csúcsidőszakban 500 embernek biztosított munkalehetőséget.
Munkája elismeréseként 1963-ban Kossuth-díjjal tüntették ki. Ekkor a Közlekedési Minisztérium, majd a Malév műszaki tanácsadójaként dolgozott, és emellett részt vett a társadalmi szakegyesületek munkájában is. 1980-ban megkapta a Sport-érdemérem arany fokozatát, nyolcvanadik születésnapján életműve elismeréseként a Magyar Köztársaság Zászlórendje kitüntetést, 2009-ben posztumusz Magyar Örökség-díjat.

1997. február 13-án hunyt el Budapesten. Nevét viseli Esztergomban egy füves repülőtér, amelyet elsősorban sportcélokra használnak, vitorlázó gépek és ejtőernyősök veszik igénybe.

Fia, ifjabb Rubik Ernő a bűvös kocka megalkotója.

Idősebb Rubik Ernő repülőmérnök, repülő-tervező - (1910-1997) (MTI Fotó)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.