Quantcast
Fekete modellek – Gericault-tól Matisse-ig - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Fekete modellek – Gericault-tól Matisse-ig című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Fekete modellek – Gericault-tól Matisse-ig

Szerző: / 2019. április 14. vasárnap / Kultúra, Képzőművészet   

Hogyan alakultak ki a „fekete témák”, és azok hogyan jelentek meg Théodore Géricault,  Jean-Léon Gérôme, Édouard Manet, Paul Cézanne és Henri Matisse főbb művein, valamint Nadar és Carjat fényképein?

Jean-Léon Gérôme: Tanulmány egy női modellről vagy Eladó rabszolga Kairóban, 1872 (Fotó: Jean-François Heim Galéria - Bázel/Orsay)Fekete modelljeikről kaptak új címet Manet, Picasso és Cezanne mesterművei a nyáron megnyíló párizsi Orsay Múzeum kiállításán. A Fekete modellek – Gericault-tól Matisse-ig című tárlat kurátorai azonosították azokat a fekete modelleket, akiknek korábban nem hangzott el a neve a művekkel kapcsolatban.

A kiállítás elsősorban a modellekre összpontosít, és ezáltal a művészre – aki lefestette, lerajzolta vagy lefényképezte őket -, valamint a festő és a megjelenő modell közötti párbeszédre. Elsősorban azt mutatják be, hogyan alakultak ki a „fekete témák”, és azok hogyan jelentek meg Théodore Géricault, Charles Cordier, Jean-Baptiste Carpeaux, Jean-Léon Gérôme, Édouard Manet, Paul Cézanne és Henri Matisse főbb művein, valamint Nadar és Carjat fényképein.

Az alkotások keletkezésekor ugyanis a fekete modelleket még csupán egy rassz típusainak tekintették – számolt be róla a BBC News. A kiállítás a festészez új korászakára (1794-1848), koncentrál Matisse felfedezéséig, a Harlem reneszánszára és a 20. század elején található avantgárdra, a háború utáni és a kortárs művészek egymást követő generációi.

Manet Olympia című festménye 1863-ban készült, és egy ágyon fekvő kurtizánt ábrázol. A párizsi kiállításon azonban a mű a Laure címet kapta az után a modell után, aki szolgálóként jelenik meg a fekvő alak mögött állva. A kép eredeti címét, és a tárlat többi alkotásának eredeti címét is feltüntetik, de csak az új cím alatt, a második sorban.

Az amerikai Denise Murrell, a Musée d’Orsay-ban látható kiállítás egyik kurátora elmondta: az volt a cél, hogy bemutassák, a párizsi modern művészet születésében fontos szerepet játszottak a feketék. Akkor is, ha a művészettörténetből kihagyták őket, nem beszéltek róluk, identitásukat elintézték azzal, hogy „néger nőként” vagy „mulatt nőként” hivatkoztak rájuk. 

A tárlaton szerepel Marie-Guillemine Benoist Portrait of a Negress (Egy néger nő portréja) című festménye is, amely most a Portrait of Madeleine (Madeleine portréja) címet kapta. A kép 1788 után készült, miután a francia forradalom elsöpörte a rabszolgaságot, de még az előtt, hogy 1802-ben Napóleon visszaállította volna.

Murrell megjegyezte, hogy több mint 200 évig senki sem kutatott az után, hogy ki volt a modell. Pedig a korszak legnagyszerűbb mesterművein jelentek meg ezek a fekete modellek.

Édouard Manet: Olympia, 1863 (Fotó: Wikiart)

Theodore Gericault Medúza tutaja című festményén három hajótörött tengerész modellje is fekete volt. A festő kedvenc modellje pedig, aki egy művészetszerető haiti férfi, Joseph volt, hősies pózban áll a tutajon.

A kiállítás, amelyen Delacroix, Gauguin és Bonnard művei is megtekinthetők, július 21-től látogatható az Orsay múzeumban.