Quantcast
Maria Montessori útja a nevelés megújításáig - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Maria Montessori útja a nevelés megújításáig című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Psziché

Maria Montessori útja a nevelés megújításáig

Szerző: / 2025. szeptember 1. hétfő / Psziché, Énkép   

„Kezdeményezni, azután hagyni, hogy a gyermek szabadon kibontakoztathassa képességeit. Ez a pedagógus feladata.” Egy orvosnő, aki gyermekközpontú pedagógiával változtatta meg a világot: 155 éve született Maria Montessori, akinek az önállóságot és tapasztalati tanulást előtérbe helyező módszere ma is élő hagyomány a társadalmi egyenlőség és a kreatív oktatás terén.

„Adódnak boldog pillanatok, amelyek erőt adnak ahhoz, hogy békében élhessünk tovább. Egy beteljesült szerelem, egy gyermek fogantatása, egy könyv megjelenése, egy nagy felfedezés olyan illúziókba ringathat, hogy úgy érezzük, senki sem lehet boldogabb nálunk. Ha ebben a pillanatban egy komoly tekintély érdemrendet vagy díjat ajánlana fel, megfosztana bennünket az igazi jutalomtól.”

A tudósból pedagógus – megalapozó évek

Maria Montessori 1870. augusztus 31-én született Chiaravalléban, Olaszországban, és konzervatív környezetében tűnt ki, amikor – a tanácsok ellenére – természettudományos pályára lépett.

1896-ban ő lett Olaszország első orvosnője. Eleinte elutasította a gyermekeket mint pedagógiai témát, ám később éppen ott bontakoztatta ki legnagyobb hatását, ahol először ellenállást váltott ki.

Maria Montessori (1870-1952) olasz orvosnő, pedagógus és pszichológus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai iskola megalkotója, 1913 (Fotó: Wikimedia Commons)

A játékos tanulás úttörője

A Montessori-módszer születésében különös véletlen is szerepet játszott. Fiatal orvosként Maria Montessori elmegyógyintézetekben tett látogatásai során szembesült azzal, hogy a sérült gyermekeknek mennyire kevés lehetőségük van értelmes, kézzel végezhető tevékenységekre. Egy alkalommal hallotta, amint a gondozó arról beszélt, hogy a gyerekek az étkezések után rendszeresen a földre szórják a morzsákat – e látszólag jelentéktelen részlet ébresztette rá, hogy a kicsik valójában ösztönösen keresik a környezetük érzékszervekre ható, tapintható ingereit.

Római kutatásai során Montessori felfedezte: minden gyermek rejtett potenciállal jön a világra.

Montessori felismerte, hogy a szenzoros tapasztalatok hiánya súlyosan akadályozza fejlődésüket. Ettől a ponttól kezdve módszeresen kutatta, hogyan lehet az érzékszervi élményekre építve fejleszteni a gyermekek képességeit. Eredményei meggyőzőek voltak: pedagógiai eszközei révén nemcsak a fogyatékkal élő, hanem az egészséges gyerekek fejlődését is támogatni tudta. Ez vezetett ahhoz, hogy 1907-ben Rómában megnyitotta „Gyermekházat” (Casa dei Bambini)t, az első olyan intézményt, ahol a gyerekek szabadon, saját tapasztalataikra építve tanulhatták meg a fonalat viaszoló gombolás, vízöntés és más gyakorlati tevékenységek révén.

„A boldog gyerek a helyes nevelés bizonyítéka. A tanár legnagyobb sikere, ha elmondhatja, a gyerekek úgy dolgoznak, mintha ő a világon se volna.”

Montessori módszerének központi elemei: a gyerek szerepének autonóm személyként kezelése; különleges, tisztán rendezett tanulókörnyezet létrehozása (pl. mozgatható betűk, érzékszervi eszközök); vegyes korosztályú csoportok, amelyek ösztönzik a társaktól való tanulást; önirányított tanulás és belső motiváció elősegítése.

Maria Montessori életének egyik legfájdalmasabb titka volt, hogy gyermeke, Mario házasságon kívül született, ami a 19. század végén súlyos megbélyegzést jelentett a konzervatív Olaszországban. A kisfiút ezért rokonok nevelték, míg ő maga csupán látogatóként lehetett jelen az életében. A gyermek sokáig abban a hitben élt, hogy Maria a nagynénje, s csak 15 éves korában tudta meg, ki is valójában az édesanyja. Ettől a pillanattól kezdve szoros, elválaszthatatlan kapcsolat alakult ki közöttük – annyira, hogy később a Montessori-módszer bemutatásában és nemzetközi elterjesztésében is együtt dolgoztak.

Globális hatás és társadalmi eszme

Módszerét gyorsan világszerte elterjesztették – ma több mint 20 000 Montessori iskola működik világszerte, alapelvei számos mainstream oktatási rendszerben is megtalálhatók. Időskori munkásságát India egész oktatási reformja is tükrözi – Gandhi is támogatta módszerei alkalmazását.

„A tanító leggyakrabban azért parancsol, mert ő az erős, és azért követel engedelmességet a gyermektől, mert az gyenge. Pedig a felnőttnek szerető és avatott vezetőként kellene mutatkoznia a gyermek előtt, aki végigsegíti őt a mennyei birodalomba vezető úton.”

A Montessori pedagógia továbbra is releváns: kutatások igazolják, hogy ezen módszert alkalmazó gyerekek jobb társas készségekkel, kreativitással, önirányítással és kiegyensúlyozottsággal rendelkeznek. A modern neurológia is alátámasztja elméleteinek tudományos megalapozottságát.

Maria Montessori pedagógus fiával, Marióval, valamint George Arundale teozófus feleségével, Rukmini Devivel Indiában, 1939 (Fotó: Paola Giovetti, Maria Montessori: una biografia/Wikimedia Commons)

Montessori öröksége ma

„A gyerek nem attól válik megfigyelővé, hogy azt mondjuk neki: „figyeld meg”, hanem úgy, hogy a megfigyelésekhez eszközt adunk. Ez az eszköz az érzékelés fejlesztése.”

A Montessori nevet a világ számos országában intézmények, iskolák, egyesületek viselik – még egy venus-kráter is róla kapta nevét. Módszere ma is élő, képes alkalmazkodni a digitális térhez és innovatív pedagógiai kihívásokhoz, miközben hangsúlyozza a kreativitást és az önálló gondolkodást.

 

Forrás: Maria Montessori Institute