Quantcast
Fábri Zoltán filmes világa - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Fábri Zoltán filmes világa című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Szubkultúra

Fábri Zoltán filmes világa

Szerző: / 2017. október 15. vasárnap / Szubkultúra, Filmvilág   

Fábri Zoltán (1917-1994) háromszoros Kossuth-díjas magyar film- és színházi rendező, színész, díszlettervező, forgatókönyvíró (Fotó: mediaklikk.hu) 100 évvel ezelőtt született Fábri Zoltán film- és színházi rendező, színész, forgatókönyvíró, festőművész, grafikus, akinek a nevéhez olyan, legendássá vált alkotások fűződnek, mint a Körhinta, az Édes Anna, az Isten hozta, őrnagy úr! vagy A Pál utcai fiúk.

Fábri Zoltánról mindenkinek elsősorban legendás filmje, az 1956-ban Cannes-ban Arany Pálmára jelölt Körhinta jut eszébe, de a rendező nevéhez fűződik többek között az Isten hozta, őrnagy úr! vagy az Ötödik pecsét is; filmjeiben pedig olyan színészóriások játszottak, mint Fónay Márta, Törőcsik Mari, Venczel Vera, Latinovits Zoltán, Garas Dezső, Márkus László, Sinkovits Imre vagy Őze Lajos.

100 éve, 1917. október 15-én született Fábri Zoltán (eredeti neve: Furtkovits Zoltán) háromszoros Kossuth-díjas filmrendező, a magyar filmművészet kimagasló alakja. A Ferencvárosban nőtt fel, iskoláit a piaristáknál végezte. Már a középiskolában vonzódott a művészetekhez: rajzolt, az iskolai előadásokhoz díszletet tervezett, rendezett. A Képzőművészeti Főiskolán a nagybányai iskola mestere, Réti István egyik legtehetségesebb és legkedvesebb tanítványa lett. A neki felkínált tanársegédi állást mégsem fogadta el, s harmadévesen, 1938-ban beiratkozott a Színművészeti Akadémiára, mert filmrendező szeretett volna lenni. Már két év múlva a Vígszínház ösztöndíjas rendező növendéke volt, diplomájának megszerzése után, 1941-től a Nemzeti Színházban dolgozott színészként, díszlettervezőként és játékmesterként. 1943-ban katonai behívót kapott, a fronton amerikai hadifogságba került.

Illés György operatőr és Fábri Zoltán rendező az Utószezon című film forgatásán, 1966 (Fotó: Fortepan)

„Engem legjobban az egyén és a társadalom összefüggései érdekelnek, az emberhez egyedül méltó szabadság, az emberi méltóság és e méltóság megsértésének viszonylatában.” (Fábri Zoltán)

A Vígszínházban kezdte újra, 1946-tól a Várkonyi Zoltán szervezte Művész Színházban folytatta, 1948-ban a Nemzeti Színház rendezője, 1949-ben az Úttörő Színház igazgatója lett, kinevezéséről a pártlapból, a Szabad Népből értesült. 1950-ben „káderfejlesztés” címén az államosított Hunnia Filmgyárhoz került, ahol – művészeti igazgatóként – ő tervezte a Déryné és az Erkel című filmek díszleteit.

Első filmje, az Urbán Ernő írása alapján, 1953-ban készült Vihar című szocialista realista filmje, s miután a mindenható Révai József népművelési miniszter politikailag „helyesebbre” dolgoztatta át, így a film mindenben megfelelt a kor kultúrpolitikai elvárásainak, dogmatikus tézisfilm. Fábri azonban megkapta érte első Kossuth-díját. A filmben Barsi Béla, Bessenyei Ferenc, Bihari József, Kiss Manyi és Sinkovits Imre is szerepelt.

Fábri Zoltán: Körhinta - Törőcsik Mari és Soós Imre, 1955 (Fotó: MAnDA)

Különleges érzékkel nyúlt az irodalmi alapanyagokhoz, egyszerű adaptációnál mindig többet, nemegyszer remekművet alkotva. 1955-ben rendezte Sarkadi Imre novellájából a lírai Körhintát Soós Imrével és Törőcsik Marival. Jóllehet a cselekmény megfelelt a sematizmus összes követelményének: a szövetkezet és a magángazdaság konfliktusán keresztül a paraszti nemzedékek ellentétéről, a párválasztás szabadságáról szólt, Fábri képes volt az emberi kapcsolatok, érzelmek és konfliktusok drámai ábrázolására, s műve klasszikussá vált. Barabás Klára: Fábri Zoltán filmművészete című írásában írja: „[a Körhinta] Nem csupán a szabad társválasztás igényét fejezi ki elementáris erővel, de a fiatalokban meglévő elvágyódást, kitörési vágyat is. Elvágyódást a tanyavilág vendégmarasztaló sarából, a porból, az évszázadok óta semmit nem változó, egyhangú életformából.”

A következő évben Móra Ferenc, Hannibál feltámasztása című kisregényéből írta a rendező Fábri Zoltán, Szász Péter és Gyenes István. A képek Széchenyi Ferenc, a zene Tamássy Zdenkó munkáját dicséri. A Hannibál tanár úrban Szabó Ernő meghatározó jelentőségű alakítását nyújtott: Nyúl Béla megformálását a magyar filmtörténet egyik legkimagaslóbb alakításaként tartják számon. A sokdioptriás szemüvegű, halk beszédű tanár úr bizonytalankodó mozdulataival, a homlokán gyöngyöző verejtékcseppjeivel azt a kisembert alakítja szívszorítóan, aki örül, ha köszönnek neki, és válaszképpen a kalapját lengetheti. Fábri ismét lenyűgöző szereplőgárdát hozott össze: Szabó mellett a főbb szerepeket Kiss Manyi, Bessenyei Ferenc, Makláry Zoltán és Apor Noémi játszották. A Hannibál tanár úr 1957-ben Karlovy Varyban elnyerte a nagydíjat, és az 1968-as “Budapesti tizenkettő”-be is beválasztották a filmkritikusok. Most újabb elismerést kapott az alkotás.

R: Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr - Szabó Ernő és Bessenyei Ferenc, 1957 (Fotó: mediaklikk.hu)

Az 56-os forradalmat követően visszarendeződő aczéli kultúrpolitikának szüksége volt filmesekre. A kiegyezés, a korábbi korszak nagy alakjaival való „szerződéskötés” politikáját hirdette meg. Átmenetileg dobozba zárták ugyan a Bolond áprilist, Fábri 1957-ben forgatott könnyed vígjátékát, amelynek főszereplője a börtönben ülő Mensáros László volt, de Fábri egy évvel később Bacsó Péter ösztönzésére ismét irodalmi alaphoz nyúlt, és „aktualizálta” Kosztolányi Dezső egyik legismertebb regényét, az Édes Annát. Ez a klasszikus formavilágú, expresszíven fényképezett film is kiszolgáltatottság drámája mint a Hannibál tanár úr. A kommün után játszódó regény lélektani világának mélységei, iróniája nem kerül át a filmbe, annál inkább az ötvenes évek tapasztalata: Fábrinál a drámaiság, s a társadalmi háttér brutalitása válik hangsúlyossá. A kizsigerelt, nőiségében és méltóságában megalázott cselédlány álomvilága erős ellenpontokat alkot a valóság rémképszerű történéseivel. A siker nem a naivitást, félelmet sugárzó, tökéletes Törőcsik Marin múlott. Már a korabeli kritika is észrevette, hogy „a film egyszerűen nem hagyja élni Édes Anna ellenfeleit…

R.: Fábri Zoltán: Édes Anna - Barsi Béla és Törőcsik Mari, 1958 (Fotó: mediaklikk.hu)

Pályájának egyik csúcspontja a Sánta Ferenc művéből készült Húsz óra (1964), amely a magyar parasztság 1945 utáni viharos történetét mutatja be. Sánta Ferenc 1963-ban megjelent műve az első igazi bestseller volt; egy olyan mű, mely a konszolidálódó kádári diktatúrában közbeszéd tárgya lett: egy falu húsz évének számadásos, reprezentatív összefoglalása. Gelencsér Gábor szerint a „Húsz óra a magyar újhullám egyik meghatározó és nagyon fontos alkotása. Ezt azért érdemes kiemelni, mert noha a film a hatvanas évek derekán készült – tehát pont ennek a nemzeti irányzatnak a közepén –, mégis, Fábrit nem szoktuk az újhullám alkotóihoz sorolni. Hiszen az újhullámhoz inkább azokat társítjuk, akik pályakezdő, fiatal alkotók voltak ekkor, és egy nemzedéki lendülettel indultak el a pályán: a fiatal Sára Sándor, Szabó István, Gaál István, Kósa Ferenc.”

A Két félidő a pokolban (1961) a munkaszolgálat rémségeire emlékeztet, az Utószezon (1966) szatirikus formában boncolgat súlyos lelkiismereti kérdéseket. Az 1961-ben zajló Eichmann-per feleleveníti a magyarországi zsidóság sorsát a második világháború végnapjaiban, s a kádári felejtéspolitikával ellentétben emlékezésre és szembenézésre hív. Ennek jegyében forgatja Fábri Zoltán talán legkülönösebb filmjét Rónay György Esti gyors című regénye nyomán. Az Utószezon egyrészt a holokauszt bűnével kapcsolatos lelkiismeretfurdalás drámája. A film főhőse egyetlen, óvatlanul kiejtett „hacsak” miatt, amelynek következtében gázkamrába került munkaadó gazdája és annak felesége, a történet jelenében súlyos lelkiismeretfurdalástól szenved. Másrészt a film bátor – és egyben vitatható – kísérlet a holokauszt ábrázolhatatlan botrányának ábrázolására, méghozzá a groteszk szatíra stíluseszközével. Ezúttal is a korszak kiemelkedő színművészei kaptak szerepet: Szendrő József, Rajz János, Kőmíves Sándor, Básti Lajos, Tolnay Klári és Páger Antal is játszik az Utószezonban.

Szendrő József, Rajz János, Kőmíves Sándor színművészek és Fábri Zoltán rendező az Utószezon c. film forgatásán, 1966 (Fotó: Fortepan)

1968-ban amerikai-magyar koprodukcióban, angol gyerekszereplőkkel vitte filmre Molnár Ferenc klasszikusát, A Pál utcai fiúkat. A film a magyar irodalom és filmtörténet kivételes alkotása, amely felnőtteket és fiatalokat egyaránt megszólít. A Pál utcai fiúk, amelyet a filmalap égisze alatt működő Magyar Nemzeti Filmarchívum digitális felújítási programjában restauráltak. Érdekesség, hogy az Illés György által fényképezett film felújításában a film egyik egykori színésze, Jancsó Nyika működött közre, aki akkor 17 évesen a vörösingesek közül a fiatalabbik Pásztort alakította, Áts Ferinek pedig a hangját kölcsönözte.

Örkény István 1963-ban Csend című groteszk kisregényét a dobozoló őrnagyról. Fábri abban formában nem tartotta elég markánsnak, s csak 1968-ban dolgozta át „abszurd, vígjátéki embermesévé” az író Tóték című nagysikerű színpadi változatát. Az idegkimerült Őrnagy (Latinovits Zoltán) kedvelt beosztottja szüleinél tölti szabadságát. Fura kéréseit anya és lánya a fiú érdekében áldozatkészen teljesítik, sőt Ági (Venczel Vera) még szerelmes is lesz bele… Csak a köztiszteletben álló tűzoltóparancsnok (Sinkovits Imre) szegül ellen a terrornak az emberi önérzet nevében. Az 1969-ben forgatott Isten hozta, őrnagy úr!-ban a Latinovits által megformált őrnagy a hatalom visszaéléseit mutatja be egy család életében.

A Kaffka Margit regényéből készült Hangyaboly (1971) egy apácazárda zárt világát ábrázolja, a Déry Tibor műve alapján forgatott 141 perc a befejezetlen mondatból (1974) pedig az 1930-as években egy polgári származású fiatalembernek a munkásmozgalomhoz való közeledését mutatja be.

A legendássá vált Az ötödik pecsét (1975) ismét Sánta-adaptáció, a nyilas rémuralom idején játszódó példabeszéd az élet nagy kérdéseiről, az emberi szabadságról, az erkölcsről, a lelkiismeretről, a választásról a szabadság és szolgaság között. A cselekmény alapja a nyilas terror napjaiban játszódik. Ez a film lett Latinovits Zoltán utolsó filmszerepe.

R..: Fábri Zoltán: A Pál utcai fiúk, 1969 (Fotó: Pannon Entertainment)

A Magyarok (1977) a második világháború alatt Németországba telepített parasztokról szól. A második világháború már javában folyt, amikor német ügynökök jöttek Magyarországra, hogy mezőgazdasági munkára toborozzanak embereket. Így ment ki minden évben egy-egy csoport magyar napszámos, cseléd Németországba. A film alapkérdését a címszerelő teszi fel: „Találkozni kell Istennel. Meg akarok kérdeni tőle egyet-mást. Például azt, hogy mi végre vagyunk. Mert hát fölépítjük a házainkat, felneveljük a gyerekeinket, learatjuk a búzát, háborúskodunk, öljük egymást, aztán mi végre?”  

1980-ban forgatta a Fábián Bálint találkozása Istennel című drámát, ami az első világháború végének zűrzavarait idézi fel. 1918-ban Fábián Bálint az olasz fronton embert öl, fiai itthon a Krasznába fojtják anyjuk szeretőjét, aki ezután megzavarodik. Hazatérte után Fábián a báró parádés kocsisa lesz. A Tanácsköztársaság idején a báróékat, a megtorlás idején a volt vöröskatonákat védi. Nemigen érti, miért éri őt és a magyarokat ennyi sok szenvedés. Isten talán segítene, ha beszélni lehetne vele…  Utolsó filmje, az 1983-ban bemutatott Gyertek el a névnapomra volt. Élete végén visszatért a festészethez, expresszionista stílusú képeit több gyűjteményes tárlaton állította ki.

Pályája során 22 filmet rendezett, közülük a legtöbbnek maga volt a forgatókönyvírója, nemegyszer díszlettervezője is. Rendezőként tisztelte színészeit, felkészülten és mindig nyugodtan dolgozott, egyszerre jellemezte a hagyomány tisztelete és a megújulás képessége. Néha mások filmjeiben is felbukkant, Bacsó Péter Tanújában például ő játszotta Dániel Zoltánt, a per vádlottját.

Művei morális példázatok, arra keresik a választ, miként őrizheti meg az ember önmagát, erkölcsi tartását a történelem viharában. Ahogy egyik szereplőjével mondatja: Játékosok és zsetonok vagyunk egy személyben. Ez a Történelem!

R..: Fábri Zoltán: Isten hozta, őrnagy úr! - Venczel Vera, Sinkovits Imre, Latinovits Zoltán, Fónay Márta, 1969 (Fotó: mediaklikk.hu)

Jóllehet a megújult magyar film jelképe a Körhinta lett (a filmet idén felújítva, a fesztivál történetének 24 klasszikus alkotása között vetítették Cannes-ban), tucatnyi forgatókönyvét utasították el, 1956-ról nem forgathatott, többször is korlátozták megszólalási lehetőségeit.

1958-tól 1981-ig a Magyar Film- és Televízióművészeti Szövetség elnöke, majd tiszteletbeli elnöke volt. 1970-től tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 1993-ban lett tagja a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának. 1965-ben kiváló művész lett, a Kossuth-díjat másodszor 1955-ben, harmadszor 1970-ben vehette át, 1992-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét. A Húsz órát Velencében és Moszkvában is kitüntették, A Pál utcai fiúkat Oscar-díjra jelölték, Requiem című alkotásának forgatókönyvéért 1982-ben Berlinben Ezüst Medvét kapott.

Fábri Zoltán 1994. augusztus 23-án halt meg Budapesten. 2013-ban Hetvenöt perc Fábri Zoltán filmrendezőről címmel Medgyesi Gabriella készített filmet róla, festményeiből 2014-ben Ez is ember műve címmel rendeztek emlékkiállítást. A születésének centenáriumán a Filmgyárban rendezett ünnepségen filmjeiből vetítettek részleteket. A rendező teljes életművét felújították, a november 2-5. között első alkalommal megrendezendő Budapesti Klasszikus Film Maraton nyitófilmje a Cannes-ban már nagy sikerrel fogadott, digitalizált Körhinta lesz. A centenáriumra jelent meg Barabás Klára A történelem körhintáján, Fábri 100 című könyve is.

Felhasznált irodalom: Müpa Mozi