Nem lehet tudni, pontosan mikor született, homályos emlékek, pletykák és fennmaradt anekdoták kísérik egész életén keresztül és azon túl is. Még az igazi nevét sem tudjuk. 20 éve hunyt el Muráti Lili, akit a XX. század legendás színésznőjeként tartukn számon.
Elképzelhető, hogy a vezetékneve nem Muráti, az viszont biztos, hogy a keresztneve nem Lili. A háború előtti magyar film első számú női sztárja volt, egészen addig, amíg a Karády Katalin körüli kultusz meg nem jelent. Politikai nézetei több mint elfogadhatlannak tekinthetők, majdnem 50 évig a nevét se lehetett leírni. Muráti Lili, a 1930-40-es évek színésznőbálványa 100 éve született.
Muráti Lili színésznő (eredeti neve: Muráti Teodóra Aurélia) nagy valószínűséggel 1912. július 22-én született Nagyváradon, az emancipált nő első hazai megtestesítője, akinek nevét hazájában évtizedekig leírni sem lehetett. Muráti Lili életében sok minden bizonytalan, leginkább a születési éve, amelyet a művésznő tudatosan igyekezett homályban tartani. A keresztneve sem Lili, hanem Teodóra Aurélia volt. Alig érte el a kamaszkort, már nyilvánvaló volt, hogy színésznő lesz belőle. Rákosi Szidi színésziskolájába járt, amikor 1932-ben felfedezte Bárdos Artúr, a Belvárosi Színház igazgatója. Bárdos támogatásával kapta meg élete első nagy lehetőségét és játszhatta el Zilahy Lajos Tűzmadár című darabjában Mariet szerepét.
A vamp
1932-ben a Művész Színházban, majd a Belvárosi Színházban, egy évadot a Magyar Színházban, 1934-től 1941-ig a Víg- és a Pesti Színházban, 1943-1944 között pedig az Andrássy Színházban szerepelt. Alig indult el színházi karrierje, máris berobbant a film világába. Ünnepelt sztárrá 1935-ben vált, amikor a kor legszebb színésznőjeként eljátszotta a Csúnya lány címszerepét.
Első színpadra lépésétől őt tartották a „modern” színésznőnek. Egyénisége eltért kora szokványos szende szépségeitől. Jó jellemábrázoló képességgel öntudatos, a férfiakkal egyenrangú, makrancos, okos nőket játszott, akik ugyanakkor tele vannak erotikával. Csibészes humorral, magabiztos fellépéssel flörtölt a filmvásznon, ami lenyűgözte a közönséget.
Muráti Lili egy új típusú nőideált jelenített meg, egy olyan önálló és attraktív asszonyt, aki nem szorul állandó támogatásra, férfiak segítségére, Igazi vamp és dáma volt, aki a filmvásznon és a magánéletben is kitűnt személyiségével: temperamentumos, fanyar egyénisége elsősorban polgári vígjátékok főszerepeiben tűnt ki, majd Zilahy Lajos Tűzmadár című drámájának megtévedt leányalakjában aratta egyik legnagyobb sikerét. Később főként férje, Vaszary János vígjátékaiban és drámáiban – így pl. a háborús témájú Egy nap a világban – vívta ki a kritika elismerését.
Öltözködésével divatot teremtett, kacér ruhadarabjait szívesen viselték a nők, akik számára Muráti az áhított életideált testesítette meg. Sztárságát maga is táplálta, igyekezett a figyelem középpontjában maradni, ha kellett frivol, de szellemes nyilatkozataival, a személyét körülvevő pletykákat felhasználva állította a sajtót népszerűsége szolgálatába. Egyik kritikusa szerint: „Élete merő bújócska. Sosem mondott igazat. De mindig őszintén és mély hittel tódított. Igazat magáról és a világról csakis szerepeiben mondott. Színpadon és felvevőgép előtt.”
A leghíresebb férfiszínészek oldalán szerepelt, s mind közül talán Jávor Pált szerette a legjobban, akivel saját bevallása szerint, a szerelmi jelenetekben, mindig szívből csókolózott. Évente több filmben szerepelt, melyeket telt házzal vetítettek. Legemlékezetesebb alakításait a Fizessen, nagysád! Igen vagy nem?, Miért?, Házasság, Az éjszaka lánya, Kölcsönadott élet, Késő, Házassággal kezdődik és a nagysikerű Ez történt Budapesten című filmekben láthatta a közönség. Az ünnepelt író, színházigazgató, forgatókönyvíró és filmrendező Vaszary János vette feleségül, s csak úgy ontotta tollából a feleségének szánt temperamentumos, életerőtől duzzadó, karakteres szerepeket.
Spanyolország
A jobboldali beállítottságát soha nem titkoló színésznőt a háború után nyilas szimpatizánsnak bélyegezték, ezért 1945-ben férjével külföldre ment. Ezek után Magyarországon minden vele kapcsolatos hírt betiltottak, neve sehol nem szerepelhetett. Itthon egy filmjét se játszották. Amikor Solymosi Ottó rádiós szerkesztő-rendező megkérdezte: „Nyilasok voltak-e férjével?”, „Csak nem képzeled, nem alacsonyodtunk le hozzájuk” – válaszolta Muráti.
A színésznő nem adta fel, Lili Muráti néven Spanyolországban született újjá 1947-ben. Madridban a spanyol nemzeti rádió 1948-ban indította magyar nyelvű adásait Muráti György vezetésével, aki bemondónak Muráti Lilit szerződtette. Ekkor sem változtatott politikai hova tartozásán. A színésznő nem adta fel színészi karrierjét sem, férjével saját színjátszó társulatot alapított. Villámgyorsan megtanult spanyolul, és rövidesen itt is vezető színésznővé vált.
Sikerei tovább folytatódtak, bejárta a spanyol színpadokat, jellemszerepekben, sőt komikus szerepekben is felejthetetlen alakítást nyújtott. Számtalan spanyol filmben játszott főszerepet, egy alkalommal pedig, Omar Sharif partnereként alakított egy mellékszerepet a Doktor Zsivagóban. 1966-ban Argentínába is meghívták, ahol több színházban vendégszerepelt.
Muráti Lili szerelmes regényt is írt, aminek középpontjában a férfi-nő kapcsolat lehetséges ütközőpontjai állnak: a hódítás praktikái, a párkapcsolatok hullámzásai, a perzselő szenvedélyek, a házasságok viszontagságai. A hősnő, Barlay Judit mozgalmas életének hátterében kirajzolódik a két világháború közötti évtizedek kispolgári, középosztálybeli és főúri világa egyaránt.
Muráti Lili sajátos stílusa volt a modern, fiús, sportos, önálló nőtípus. Jellemábrázoló képessége igen jó volt, humorral és bájjal játszotta a modern drámák leányalakjait. Az 1970-es években jöhetett haza először, de nem költözött vissza. Végig rendőrök kísérték, mindent feljegyeztek róla. Aztán Gobbi Hilda közben járt Aczél elvtársnál, és Páger Antal után Muráti neve is felkerülhetett játszható színészek listájára a filmarchívumokban.
A rendszerváltás után színpadra is állhatott: 1994-ben a Karinthy Színházban Neil Simon A nagymama soha című darabjában lépett fel. Noha már elmúlt 90 éves, magát már évek óta 78 évesnek mondta a XX. századi magyar színjátszás legendás nőalakja, aki Madridban hunyt el 2003. április 16-án.