Quantcast
Alphonse Daudet a malomból - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Alphonse Daudet a malomból című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra

Alphonse Daudet a malomból

Szerző: / 2015. május 14. csütörtök / Kultúra, Irodalom   

Alphonse Daudet költő (Fotó: Babelio.com) Daudet Dél-Franciaország varázslatos tájainak, embereinek és legendáinak legavatottabb tollú ábrázolója. Alphonse Louis Marie Daudet francia író, drámaíró 175 éve született.

„A szamárrúgások rendszerint nem ilyen szikrázók! De ez pápai szamár volt; meg aztán, képzeljék csak! Hét éve tartogatta már neki… Nincs szebb példa ennél az egyházi bosszúra.” (Alphonse Daudet: Levelek a malomból)

1840. május 13-án Nimes városában látta meg a napvilágot. Apja selyemszövő volt, de hamarosan tönkrement. Az író gyermekkora szegénységben és szomorúságban telt. Nyolcéves korában a család Lyonba költözött, itt végezte iskoláit. Nem túl sokat, mert tizennégy éves korától inkább kerülte az iskolát. Apja közbenjárására ugyan ösztöndíjhoz jutott, de a kollégiumban számos megaláztatás érte. Tizenhét éves korában szülei végleg csődbe jutottak.

Alphonse Daudet szélmalma Fontvielle-benHat hónapig felügyelő volt egy internátusban, de elbocsátották, amit később megszépítve írt meg önéletrajzi ihletésű regényében. Végül Párizsban kötött ki, ahol újságírásból tartotta fenn magát. Megismerkedett kora irodalmi nagyságaival. 1858-ban kiadta szeretőjének, egy modellnek ajánlott szerelmes költeményeit. A kötet nem keltett különösebb feltűnést, de véletlenül Eugénia császárné kezébe került, akinek megtetszettek a versek, és közbenjárására Morny herceg (III. Napóleon féltestvére) titkára lett, és végre az irodalomnak szentelhette magát.

1860-ban találkozott a provanszál kultúra és nyelv újraélesztésén munkálkodó Frédéric Mistral íróval, aki a vidéki élet iránt is felkeltette érdeklődését. Saját szélmalmot vásárolt az Arles közelében lévő Fontvielle-ben. Még a szigorú kritikusok szerint is Dél-Franciaország varázslatos tájainak, embereinek és legendáinak legavatottabb tollú ábrázolója volt. A Levelek a malomból (1869) című elbeszélésfüzérét a világirodalom klasszikusai között tartják számon.

Ingatag egészségi állapota miatt a teleket melegebb éghajlaton, Korzikán és Algériában töltötte. 1867-ben megnősült, három gyermeke született. 1870-ben a német-francia háború kitörésekor besorozták, de a Kommün elől elmenekült Párizsból. A siker és a gazdagság csak élete utolsó éveiben jutott osztályrészéül, de ezt sem élvezhette zavartalanul, elhatalmasodott rajta fiatal korában szerzett vérbaja.

„Holnap hétfő, meggyóntatom az öregembereket, meg az öregasszonyokat. Ez semmi.
Kedden a gyerekeket. Hamar végzünk.
Szerdán a legényeket és leányokat. Ez soká eltarthat.
Csütörtökön a férfiakat. Rövidek leszünk.
Pénteken az asszonyokat. Azt mondom: csak semmi locsogás!
Szombaton a molnárt. Nem lesz túl sok egy egész nap neki egymagának…
Vasárnap, ha végeztünk, mindnyájan igen boldogok leszünk.”
(Alphonse Daudet: Levelek a malomból)

A kórral vívott harcát, szenvedéseit a csak jóval a halála után megjelent naplója, a La Doulou örökíti meg. Hatalmas önuralommal élete végéig alkotott, szórakoztatta a közönséget, és pártfogolta a fiatal írókat, például Marcel Proust útját is egyengette. Alphonse Daudet 1897. december 16-án halt meg Párizsban.

A naturalista iskolához sorolt Daudet műveire nem a kegyetlen társadalomkritika, hanem a szelíd humor, az elesettek iránti együttérzés jellemző. 1872-ben jelent meg máig legnépszerűbb műve, a Tarasconi Tartarin – Émile Zola szavaival „egy provance-i hősről szóló burleszk eposz” -, melynek hőse egy Háry Jánosra emlékeztető, nagyzoló, de ártalmatlan figura. A mű sikere miatt két folytatást is toldott a műhöz, Franciaországban 1934-ben film is készült belőle. Kulcsregénye, A nábob (1877) a második francia császárság, III. Napóleon uralkodásának utolsó éveit írja le.

„Tarasconi Tartarin egyik puskáját letette maga elé a földre, a másikat kezében tartotta, fél térdre ereszkedett és várt… Várt egy óra hosszat, két óra hosszat… Nem történt semmi… Ekkor eszébe jutottak a könyvek, melyekben azt olvasta, hogy a nagy oroszlánölők minden vadászatukra egy kecskegödölyét is vittek magukkal, melyet pár lépéssel a leshelyük előtt fához kötöttek, és a lábára tekert zsinegnél fogva rángatták, hogy mekegjen. Tarasconi Tartarinnak nem volt kecskéje, de az az ötlete támadt, hogy megpróbálja a hangját utánozni, és remegő hangon mekegni kezdett: – Mee! Mee… Eleinte halkan mekegett, mert titokban mégiscsak félt egy kicsit, hogy az oroszlán meg találja hallani… de mikor látta, hogy oroszlánnak nyoma sincs, felemelte a hangját: – Mee!… Mee!… Mee!… – Még mindig semmi!… Türelmét vesztve, egyre hangosabban ismételte többször egymás után: – Mee!… Mee!… Mee!… – olyan hangerővel, hogy a mekegés végül ökörbőgéshez hasonlított.” (Alphonse Daudet: Tartarin Afrikában)

A regények és elbeszélések mellett számos színdarabot is írt. Többségük feledésbe merült, leszámítva a Bizet által megzenésített Az arles-i lányt. Mivel a főszereplő egyszer sem jelenik meg a színpadon, szólássá vált a francia nyelvben „az arles-i lányt játszani” kifejezés.

Louis Montégut: Alphonse Daudet és felesége, Julie, 1883 (Fotó: Wikiart)

Hozzászólás

A hozzászólások nem a szerkesztőség, hanem az olvasók véleményét tükrözik. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat figyelmeztetés nélkül törölhetjük.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek