Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) A Lágymányosi híd, amely a világkiállításra készült című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra+

A Lágymányosi híd, amely a világkiállításra készült

Szerző: / 2025. október 29. szerda / Kultúra+, Utazás   

30 éve, 1995. október 30-án adták át Budapesten a hetedik közúti átkelőt, a Lágymányosi hidat. A Duna fölött feszülő elegáns acélszerkezet Budapest hetedik közúti hídja, amelyet a déli városrészek összekapcsolására, valamint a belvárosi hidak tehermentesítésére építettek.

Tudtad-e a Rákóczi hídról?
A híd, amely a világkiállításra készült – és új korszakot nyitott Budapesten

A Rákóczi híd Budapest legdélibb Duna-hídja, amely Lágymányost és Ferencvárost köti össze. Megépítését az tette szükségessé, hogy tehermentesítse a Petőfi hidat, amely az 1990-es évek elején már a főváros egyik legforgalmasabb átkelője volt. A híd ugyanakkor új kapcsolatot teremtett a pesti Könyves Kálmán körút és a rohamosan fejlődő dél-budai városrészek – mindenekelőtt a Szerémi út és a Budafoki út – között.

A ma Rákóczi hídként ismert átkelő eredetileg Lágymányosi híd néven született, és mindössze harminc éve, 1995. október 30-án adták át a forgalomnak.

Déli vasúti híd és a Rákóczi híd a Valyo kikötő felől, Ferencváros, Budapest, 2018 (Fotó: Wikimedia)

Egy álom 1874-ből

A híd gondolata nem a modern korban született: már 1874-ben megjelent a várostervekben, amikor kijelölték a fővárost körbeölelő Hungária körgyűrű nyomvonalát. A déli szakaszhoz tartozó Duna-átkelő megvalósítása azonban még több mint száz évig váratott magára.

A 20. század végére a főváros forgalma robbanásszerűen megnőtt, ezért 1985-ben döntés született a híd megépítéséről. Az építkezés a tervezett 1996-os világkiállítás (EXPO) kapcsán kapott végleges lendületet, így a Lágymányosi híd az új évezred küszöbén a modern Budapest jelképévé vált.

Mérnöki bravúr a Duna felett

A híd főtervezője Sigrai Tibor, az UVATERV mérnöke volt, aki a Déli összekötő vasúti híd közelségét is figyelembe vette. A 494,8 méter hosszú szerkezet 2×2 autósávot, két villamospályát, valamint kerékpárutat és járdát kapott. Az acél- és vasbeton elemekből épülő híd hatnyílású szerkezete esztétikus és praktikus egyszerre – pilléreit gránitburkolat és homorú formák teszik harmonikussá.

A szereléshez a legendás Clark Ádám úszódarut használták: a 8 ezer tonnás acélszerkezet darabjait uszályokon szállították a helyükre. A világítást az osztrák Bartenbach cég különleges SISTAR rendszerével oldották meg, amely a pilonok tetején elhelyezett tükrökről szórja a fényt a hídra – káprázatmentesen, mégis látványosan.

Villamossínek villamos nélkül?

Bár a tervezők már az építés kezdetén helyet hagytak az 1-es villamos nyomvonalának, a sínek lefektetésére még évtizedeket kellett várni. A villamosvonal végül 2015-ben ért át a hídon, ekkor került sor a dilatációs szerkezetek cseréjére és a híd műszaki felújítására is, így ma már teljes értékű közlekedési útvonal köti össze a főváros két partját.

A híd, amely előbb elkészült, mint az utak

A Lágymányosi híd a magyar mérnöki tudás egyik csúcspontja, ám a hozzá tartozó úthálózat már nem valósult meg teljes egészében. A hídhoz kapcsolódó déli körgyűrű továbbépítése elakadt, így a forgalom ma is kevésbé használja ki az átkelőt, mint ahogyan azt egykor tervezték.

Pedig a cél az volt, hogy a hídon villamos is közlekedjen – ennek síneit már az építéskor lefektették, ám a közösségi közlekedés a mai napig nem indult el rajta.

A Rákóczi híd esti kivilágításban, Budapest (MTI Fotó)

Lágymányosból Rákóczi

A híd 2011-ben kapta új nevét: II. Rákóczi Ferencről, a magyar szabadságharc vezéréről nevezték el, ezzel is jelezve, hogy több mint mérnöki alkotás – a magyar történelem és újjászületés szimbóluma is lett.

Érdekességek, amiket talán nem tudtál

A híd alapjaiba 11 ezer köbméter beton és 925 tonna betonvas került.
Az építés során világháborús roncsokat és bombákat is ki kellett emelni a Dunából.
A pillérek alá 24 méter mélyre fúrt vasbeton cölöpök kerültek.
A teljes költség 16 milliárd forint volt – hatalmas összeg a ’90-es évek közepén.
A hídfők egyikében ma is működik hídmesteri iroda.
A Rákóczi híd megtisztításával fejeződik be a főváros szokásos őszi hídmosási programja.