Quantcast
Steindl Imre fő műve az Országház lett - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Steindl Imre fő műve az Országház lett című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Kultúra+

Steindl Imre fő műve az Országház lett

Szerző: / 2024. november 4. hétfő / Kultúra+, Utazás   

185 éve, 1839. október 29-én született Steindl Imre építész, a Budapest jelképévé vált Országház tervezője. Steindl eklektikus művész volt, a magyar historizáló építészet egyik legkiválóbb, egyéni képviselője.

Steindl ​Imre elsősorban az Országház tervezőjeként ismert, és e hatalmas alkotással az egyetemes építészet történetébe is beírta nevét. Fő műve a budapesti Országház, amely a főváros jelképe lett, azonban a 19. század második felének egyik kiemelkedő tervezője az Országház mellett olyan épületek építését tudhatja magáénak, mint például a pesti Új Városháza. A kijelölt bizottság úgy vélte, hogy az emelendő épületben a fenyítő törvényszéknek kéne helyet kapnia, „s tekintettel arra, hogy Steindl Imre pesti születésű fiatal építész, e szakmábani ügyességének és jeles tehetségeinek szép jeleit tanúsítá, a tervek és a költségvetések elkészítését reá bizandónak indítványozza”.

Az impozáns pesti épületen kívül például a Margit híd hídfői, Rózsák terei Árpád-házi Szent Erzsébet-plébániatemplom építését is neki köszönhetjük, illetve mások mellett részt vett a Jáki templom és az erdélyi Vajdahunyad várának felújításában vagy a Debreceni Grand Hotel Aranybika átépítésében. És sorolhatnánk még a listát.

Steindl Imre (1839-1902) magyar építész, a magyar Országház tervezője (Fotó: Erdélyi Mór/OSZK)

Steindl Imre (teljes nevén: Steindl Imre Ferenc Károly, németül Emerich Steindl vagy Emmerich Steindl) Pesten született 1839. október 29-én. A budai műegyetemen, majd Bécsben tanult, itt lett a gótika ismerője és rajongója.

1870-ben második díjat nyert gót stílusú tervével a pesti Váci utcai Újvárosháza építésére kiírt pályázaton, de a város kívánságára meg kellett változtatnia a terveket. Steindl hihetetlen gyorsasággal készítette el a módosításokat, így az építkezés zavartalanul folyhatott. Ő érte el azt is, hogy nagyméretű közgyűlési terem épüljön, amely ma is az önkormányzat reprezentatív helyisége.

A Budapest V. kerületi Új Városháza neoreneszánsz épületével, amely Steindl Imre keze nyomát viseli magán (Fotó: oroksegnapok.gov.hu)

Steindl 1869-től a budai műegyetem helyettes, majd 1870-től rendes tanára lett, így számos kortársával ellentétben nem kellett magánmegbízatásokra elapróznia tehetségét, bérházakat szinte alig tervezett. 1880 és 1882 között az állatorvosi egyetem Rottenbiller utcai pavilonjait, majd a régi műegyetem (ma az ELTE Múzeum körúti épületei) újjáépítését is rábízták, ezek nyerstégla burkolatú, neoreneszánsz alkotások, terrakotta díszítésekkel.

Steindl eklektikus művész volt, a magyar historizáló építészet egyik legkiválóbb, egyéni képviselője.

Ő tervezte az aradi városházát, a pesti kereskedelmi és iparbank székházát, az első, egyemeletes debreceni Arany Bika szállót (Aranybika). Utolsó műve az erzsébetvárosi Plébániatemplom a Rózsák terén, amely 1895 és 1901 között valósult meg, a neogótikus templom is Zsolnay-kerámia díszeket kapott.

A várak várát, az erdélyi vajdahunyadi vár helyreállítást előbb Schulcz Ferenc, majd 1870 és 1874 közt Steindl Imre irányította (Fotó: Cultura.hu/Kibelbeck Mara)

A kor legtöbbet foglalkoztatott műemlék-restaurátoraként ő restaurálta a szegedi ferences templomot, az iglói és bártfai templomokat. 1870-ben megbízták az erdélyi vajdahunyadi vár helyreállításával, ennek során a műemléket vadászkastéllyá kellett átalakítania az uralkodó, Ferenc József számára. Mindez ma már durvának tekintett átépítéssel járt, de akkor a műemlékvédelem szabályai megengedőbbek voltak, a munka azonban pénzhiány miatt nem fejeződött be.

A kassai dóm, a Szent Erzsébet-székesegyház Steindl által irányított rekonstrukciója kisebb hiányok pótlásának indult, és teljes újjáépítés lett belőle. 1877 és 1901 között új rendszerben boltoztatta át a templomot, a faragott kövek zömét kicseréltette, de a hiányzó déli torony megépítését nem sikerült elérnie. Budapesten a Belvárosi plébániatemplom szentélyét állította helyre 1889-90-ben.

Steindl Imre fő műve a budapesti Országház, amely a főváros jelképe lett. Az 1882-es tervpályázatra beadott neogótikus terveit a bíráló bizottság „a magyar alkotmány és nemzeti öntudat legmegfelelőbb építészeti kifejezésének” minősítette.

A Steindl Imre tervezte, a Duna partján fekvő Országház Budapest egyik legismertebb középülete (Fotó: Cultura.hu/Kibelbeck Mara)

A neogótika iránti személyes elkötelezettségének és a körülmények szerencsés összjátékának köszönhetően nyerte el a megbízást az Országház építésére, melynek fényében egész addigi pályafutása szinte a nagy mű előkészületévé sűrűsödött. Magyarország egyik legnagyobb épületének hossza 268, szélessége 118 méter, a kupolacsúcs magassága 96 méter. A mozgalmas tömegű, kőcsipkés, historizáló architektúra logikus belső térrendszert és korszerű épületgépészeti kialakítást rejt. Az épületbelsők kialakítása sokszor reneszánsz és barokk szellemben történt, főleg a hatalmas, egyetlen lendülettel felvezető főlépcső mutatja tervezője téralkotó képességeit.

Steindl néhány héttel az Országház 1902. október 8-i átadása előtt, 1902. augusztus 31-én halt meg Budapesten. Fontosabb írásaiban saját műveit, a kassai dóm restaurálását, az Országház építését ismertette. Portréja az Országház társalgójában látható, a Parlament közelében utcát neveztek el róla, és nevét viselte az országház előtti Kossuth tér átépítésének megvalósult terve.