Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) A tolonc sikere című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Szubkultúra

A tolonc sikere

Szerző: / 2014. október 14. kedd / Szubkultúra, Filmvilág   

Szabó István filmrendező, Magyar Filmhét (MTI Fotó: Beliczay László)A 100 évvel ezelőtt készült A tolonc című filmet hasonlóképp újították fel, ahogyan a magyar film történetének későbbi klasszikusait, az évtizedek során szintén rossz állapotba került Körhintát vagy a Ludas Matyit. A Magyar Filmhét nyitó eseményén Szabó István Oscar-díjas filmrendező méltatta a felújítás sikerét.

Szakmai bátorság és hit mentette meg a száz évvel ezelőtt, 1914-ben készült A tolonc című filmet – mondta Szabó István Oscar-díjas filmrendező Kertész Mihály felújított és digitalizált mozijának világpremierjén hétfőn a Művészetek Palotájában, a Magyar Filmhét nyitó eseményén. A felújított kópiája díszbemutatójával kezdődött meg az I. Magyar Filmhét hétfő este a Művészetek Palotájában.

Mi a közös A tolonc és a Casablanca című filmekben?

„A magyar filmszakma annak idején sajnos nem gondolta végig, mi legyen a létrehozott alkotások sorsa, mindig gyártáscentrikus volt, de az érték megőrzése is rendkívül fontos” – hangsúlyozta Szabó István a felújított film díszbemutatója előtt.

A rendező beszélt Kertész Mihály filmjének jelentőségéről, az egyetlen megmaradt kópia megmentésének történetéről, A tolonc producere, Janovics Jenő kalandos életéről és Kertész Mihály Oscar-díjat kapott későbbi mozija, a Casablanca egyik kulisszatitkát is érintette.

Szabó István megemlítette, hogy A tolonc mindössze 19 évvel a mozgókép felfedezése után készült, ami jól mutatja, milyen hamar indult útjára a magyarországi film. Kiemelte Balogh Gyöngyi, a Magyar Nemzeti Filmarchívum (a mai MaNDA) munkatársa szerepét, aki a dohos New York-i pincében 2006-ban fellelt, szinte teljesen tönkrement celluloid szalagokat azonosította. Hozzátette: a megtalált dobozban A tolonc egyetlen létező kópiája volt, amelyen az akkor 61 éves Jászai Mari egyetlen fennmaradt filmszerepében látható.

A tolonc, Jászai Mari, Fekete Mihály (Fotó: Mandarchív.hu)

„A filmlaboratóriumban akkor még nem voltak meg a technikai feltételek helyrehozásához, az amszterdami filmarchívum saját költségén vállalta az anyagot megmentő fekete-fehér kópia elkészítését, ez azonban még nem jelentett felújítást. A toloncról szó volt egy New York-i filmes konferencián, ezt követően egy amerikai cég a magyar Nyári Balázs vezetésével el is készült egy próbával, megállította a kópia remegését, de a költségeket nem tudta fedezni. A nemzeti filmalap vezetői 2013 tavaszán megértették a film értékét és azt szabták a finanszírozás feltételéül, hogy a filmlabor készüljön fel technikailag a munkára, majd végezze el a feladatot” – idézte fel a történteket Szabó István.

A százéves film felújítására és digitalizálására a Magyar Nemzeti Filmalap 14 millió forintot fordított. Mint Szabó István megjegyezte, a film elveszítette vetíthető állapotát, A toloncot szakmai bátorság és a hit mentette meg. Hozzátette: korábban ez történt a magyar film történetének későbbi klasszikusaival, az évtizedek során szintén rossz állapotba került Körhintával vagy a Ludas Matyival is.

„A digitális hordozó nem váltja ki az eredeti anyagot, alkalmatlan annak megőrzésére. Az elmúlt két évtizedben szerencsére sokat felismerték a filmek felújításának fontosságát” – fejtette ki az Oscar-díjas filmrendező. Megemlítette, hogy a felújításokra hozott létre céget Martin Scorsese világhírű amerikai filmrendező is – ez a vállalat varázsolta újjá Tóth Endre Két lány az uccán című 1939-es moziját – és 1995-ben indult a filmek felújítására az Európai Unió Lumiére-programja.

Az 1914-ben készült A tolonc mozgóképes adaptációját Janovics Jenő, a kolozsvári színház igazgatója írta Tóth Ede 1876-os népszínműve alapján. Szabó István kitért arra, hogy a producer Janovics hozta étre a kolozsvári filmstúdiót, amelyben Kertész mellett például Korda Sándor is készítette filmjeit. Janovics 1945-ben meghalt, de ahogy Szabó István fogalmazott, az ő élete is mutatja, hogy Magyarországon mindig voltak, akik felkarolták a tehetségeket és segítettek nekik.

A tolonc, Szakács Andor, Berky Lili (Fotó: Mandarchív.hu)

Szabó István elmesélte, hogy amikor Kertész Mihály Michael Curtiz néven 1942-ben Hollywoodban a később Oscar-díjjal jutalmazott Casablancát forgatta, a főszereplő Ingrid Bergman arra kérte őt, hívja el egy színészismerősét, bizonyos Humphrey Bogartot. Igaz, hogy ő sokkal alacsonyabb, mint Bergman, de ez nem fog problémát okozni. „Mindig voltak magyarok, akik hallgattak mások tanácsára” – jegyezte meg.

A Jászai Mari főszereplésével készült filmhez a Maestro című Oscar-jelölt magyar animáció zenéjét is jegyző Pacsay Attila zeneszerző komponált egy „szimfonikus költeményt”, mely hatalmas sikert aratott. A filmhez készült fimzenét a nyitógálán az 52 tagú Pannonia Symphony Orchestra adta elő, melynek karmestere Illényi Péter volt.

A vetítés előtt Lovas Lajos, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) főigazgatója Gyürey Vera, a Magyar Filmarchívum volt vezetőjének szerepét méltatta abban, hogy a felújítás és a digitalizálás előtt méltó módon biztosították A tolonc kópiájának tárolását.

„A 20. század első három évtizedében hatszáz némafilm készült Magyarországon, ennek csupán 10 százaléka van az archívumban, a többi elveszett. Az analóg filmeket meg kell őrizni és a MaNDA ezt is teszi: A tolonc az úgynevezett archív kapu segítségével csodálatos módon újult meg a filmlaboratóriumban, mai szemmel is élvezhető minőségben” – hangsúlyozta Lovas Lajos. A Magyar Filmhét 332 filmje keddtől október 19-ig látható az esemény helyszínein, elsősorban a Cinema City MOM Parkban.

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek