Quantcast
“Embernek és emberségesnek kell maradni” - Cultura.hu
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) “Embernek és emberségesnek kell maradni” című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Szubkultúra

“Embernek és emberségesnek kell maradni”

Szerző: / 2017. december 8. péntek / Szubkultúra, Könyvvilág   

Szabó Tibor Benjamin, Athenaeum Kiadó igazgató (Fotó: Athenaeum, cultura.hu) „Igazi szenzáció, hogy életben maradt a szakma a milliárdokat elégető Alexandra-bezuhanás után…” Irodalmi élmények, sikerek és tervek – azaz milyennek látta a 2017-es évet Szabó Tibor Benjámin, az Athenaeum Kiadó igazgatója.

Hagyományunk szerint 2017-ben is megkértünk néhány, az irodalommal és könyvkiadással foglalkozó kiadóvezetőt, szerző-publicistát, szerkesztőt, hogy értékelje az évet. Szabó Tibor Benjámint, az Athenaeum Kiadó igazgatóját idén is a különösen emlékezetes olvasásélményekről, a könyvszakmában előforduló nehézségekről, az olvasók számára „láthatatlan” háttérmunkáról kérdeztük.

Igazgatóként hogyan értékeled az Athenaeum Kiadó és a Szépmíves Könyvek 2017-es évét?

A számok oldaláról megközelítve, kiemelkedően sikeres évet zárunk, van olyan kereskedelmi partnerünk, amelynél a növekedésünk eléri a 80%-ot. Ennél is sokkal fontosabb az, hogy a múltunk módszeres feltárásával feladatot, szerepet találtunk magunknak a könyvpiacon. Az alapítónk, Emich Gusztáv munkásságát, kitartását, piaci és kulturális törekvéseit célként és példaként állítottuk magunk elé. A múltunk adja a jövőnk feladatait. Kelen Károly ezeket a feladatokat egy életrajzi dokumentumregényben foglalta össze Egy birodalom ébredése címmel – ez a mi identitáskönyvünk. Ráadásul ebben az évben tényleg szerves egységként kezdett dolgozni a kilenc imprintet tömörítő Líra Kiadói Csoport – nagyon termékeny, hasznos a közös munka, minden megbeszélés felér egy szuperkurzussal.

Az Athenaeum tavaly megerősítette, átalakította csapatát, ezen nem változtattunk idén, csak picit fejlesztettünk még a struktúrán. Szeptemberben kereskedelmi képviselőként csatlakozott hozzánk Pásztor Krisztina, és a nyár elejétől a szerkesztőségi munkát korábban is vezető Peiker Éva főszerkesztőként irányítja a redakció szakmai tevékenységét.

A Szépmíves beilleszkedett a Lírába, az imprintet vezető Kovács Attila Zoltán egy igazi emlékirat-fanatikus, sokszor nem is tudom követni, melyik történelmi magyar család melyik mellékágának újabb dokumentumait kerítette elő, ő egy igazi Indiana Jones a mai magyar könyvészetben. A Rejtő-kötetek óriási sikerek, a Kim Ir Szen-könyvük kuriózum, miközben szépen, módszeresen dokumentálják a nemzeti emlékezetet. Van egy missziós jellege is az ő munkájuknak, nagy büszkeség, hogy éppen nálunk teszik, amit.

2017-ben a kiadó melyik könyve érte el a legnagyobb sikert?

Sokféle siker létezik a könyvesben, nem lehet, nem is akarok így kiemelni egyetlen könyvet. Egyértelműen a leghatékonyabb könyvmarketinges műhelyt üzemeltetjük, a fontos időszakokban mindenki a marketinget vezető Szpisják Blanka keze alá dolgozik, én is – a kreatív munkát pedig közösen végezzük, mindannyian, szerkesztőtől kereskedelmisen át az adminisztrációnkat vezető Várnai Orsolyáig. Ez együtt kell ahhoz, hogy a kiadói marketingünk talán a legnagyobb hozzáadott értéket állítja elő az egész magyar kiadói szektorban. Nevezhetjük országos sikernek.

Számodra ki az év felfedezettje?

A névtelen könyvesboltos. Akinek mindig van neve, örömei, problémái, együtt kell működnünk, egymásra támaszkodva dolgozunk az olvasóért. Egész évben látogattam a boltokat, és az identitáskönyvünket is a könyvesboltosoknak ajánlottam, hiszen Emich Gusztáv maga is egy könyvárus volt eredetileg.

Hogy látod, 2017-ben milyen irányba ment el a könyvek borítójának dizájnja, tipográfiája?

A tipografikus borítók továbbra is a leglátványosabb borítótrendként nyomulnak, bár főleg a presztízs szegmensekben. Az idei év kulcsszava a borítók terén, számunkra legalábbis, a KONTRASZT. A kiadó művészeti vezetője, Földi Andrea az idei tapasztalatok alapján szép új dizájnt is tervezett a könyveinknek, januártól már ezzel a vizuális kulccsal jönnek a könyvek.

Mit tartasz az év irodalmi botrányának, illetve az év szenzációjának?

Igazi szenzáció, hogy életben maradt a szakma a milliárdokat elégető Alexandra-bezuhanás után, és botrány, hogy a felfoghatatlan tömegű pénzt elsíboló felelősök még mindig szabadlábon vannak.

2017-ben milyen könyvek miatt lesz érdemes figyelni a kiadó újdonságaira?

Jövőre száz könyvünkre érdemes figyelni. Ennyi jelenik meg. És januártól egy virtuális kiállításon is bemutatjuk magunkat. Izgi év lesz. Szurovecz Kitti például olyan könyvön dolgozik, hogy a témától még az én lábam is megremegett, pedig nem szoktam az árnyékomtól megijedni.

A jövőt nézve milyen tendenciákat látsz a könyvszakmában és hogyan látod a könyvpiac jövőjét?

Mi azt szeretnénk tendenciává tenni, hogy minden évben egy kicsit jobbak legyünk, de úgy ám, hogy közben nem megyünk egymás agyára. Ennél nincs fontosabb számomra. Embernek és emberségesnek kell maradni. Akkor is, hogy ha a kapitalizmusban az agresszív létformák indulnak előnnyel.

Athenaeum Kiadó és Szépmíves Könyvek - könyvek, 2017 (Fotó: cultura.hu)