Van-e értelme általában véve annak a kérdésnek, hogy mit jelent létezni? Szabad-e ilyen kérdést feltenni, abban a reményben, hogy van erre válasz.
Az eredetiként három kötetbe komponált sorozat Leszek Kolakowski népszerű televíziós előadásait foglalja össze. Szinte egy mini lexikon, amely a „bölcsesség szeretetére” bátorítja olvasóit. A benne szereplő mesterek, mint Szókratész, Platón, Arisztotelész, Szent Ágoston, Aquinói Tamás, Eckhart Mester, Descartes, Pascal, Leibniz, Hume, Kant, Kierkegaard, Nietzsche, Husserl, Heidegger – és sok más filozófus – felel nekünk olyan kérdésekre, minthogy:
– Milyen kritériumok alapján tudnánk megítélni a fejlődést a történelemben, ha lemondunk arról, hogy az erkölcsi jóhoz/rosszhoz viszonyítjuk?
– Elképzelhető-e, hogy a jó dolgok, élvezetek, melyek megadatottak nekünk, azok csupán negatív jelenségek, a szenvedés, a fájdalom hiányai.
– Ha hinnénk az örök visszatérés elméletében, hogy minden részleteiben végtelen sokszor megismételjük az életünket, akkor ez biztató, rémisztő vagy érdektelen?
– Gyakoroljuk-e a hatalom akarását, adjunk-e saját értelmet az életnek nem törődve a jó és a rossz öröklött szabályaival.
– A nagy művész különbözik-e a nagy bűnöstől, vagyis mind a kettőt ugyanúgy kell-e csodálnunk, ha mind a ketten ugyanúgy építették fel az életük értelmét, ahogy akarták.
– Hihető-e, hogy az emberek jobbak lesznek, ha meggyőzik őket arról, hogy az élet elkerülhetetlen vereséggel végződik és nincs sem vigasz sem pedig megváltás.
Van-e értelme általában véve annak a kérdésnek, hogy mit jelent létezni? Szabad-e ilyen kérdést feltenni, abban a reményben, hogy van erre válasz.
Leszek Kolakowski lengyel humanista, filozófus, író, nemzedékek nevelője és spirituális rektora volt, „a liberális értelmiség lelki mestere” (Józef Tischner), akit „jó ideje a lengyel humanisztika legnagyobb koponyái közt tartunk számon” (Adam Michnik).

A címre kattintva beleolvashatsz a könyvbe.
LESZEK KOLAKOWSKI: MIT KÉRDEZNEK TŐLÜNK A NAGY FILOZÓFUSOK?
(részlet a könyvből)
Széljegyzet
Mielőtt belekezdenék a nagy filozófusokról szóló előadásokba, akik új utakat nyitottak a gondolat előtt a következő nemzedékek számára, meg kell jegyeznem, hogy nem áll szándékomban gyorstalpalón bemutatni a filozófia történetét; ez nem zanzásított tankönyv, enciklopédia vagy szótár. Csalódni fognak azok a diákok, akik e kiselőadásokból készülve akarnak levizsgázni: nem mennek át. Rengeteg jó kézikönyv, szótár és enciklopédia van. Nem akarom „kivonatolni” Platónt, Descartes-ot vagy Husserlt, ilyen ambíciókkal csak kinevettetném magam. Úgy szeretnék beszélni a nagy filozófusokról, hogy mindenkitől kiválasztok egyetlen gondolatot, amely fontos számára, az egyik tartópillére a háznak, amelyet felépített, ugyanakkor számunkra is érthető most, a jelenben, megpendít egy húrt a gondolatvilágunkban, nemcsak a történelmi tudatunkat gazdagítja. Elhatároztam, hogy mindegyik kiselőadást az egész hallgatósághoz intézett kérdéssel fejezem be. Olyan kérdést választok az adott filozófus gondolataiból, amely továbbra is fontos, azóta sem találtunk rá megnyugtató választ.
A kiselőadások egy-két kivételtől eltekintve időrendben követik egymást, ugyanakkor kizárólag a nagy emberek gondolatairól akarok beszélni, nem pedig arról, hogy miképpen illeszkednek a nagy történelembe, miféle családi kapcsolataik voltak, hogyan alakult a sorsuk (hacsak nem fontos ahhoz, hogy értsük a gondolataikat). Ami pedig azt a kérdést illeti, hogy kit tekintsünk nagy filozófusnak, hogyan válasszuk ki ezeket a nagyságokat a tömegből, ezen a téren nyilván nem lehet teljes egyetértés azok között, akik ilyen ügyek iránt érdeklődnek, de azért nagyrészt egyezik a véleményük. Ezért a személyek kiválasztásában a saját döntéseimhez tartom magam, nincs erőm vitatkozni mindazokkal, akik szerint „nem is ő a nagy filozófus, hanem valaki más”. Összesen harminc gondolkodót szeretnék kiválasztani.
SZÓKRATÉSZ
i. e. 469–399
Az első nagy gondolkodóm természetesen Szókratész. Mind tudjuk, az a két ember, aki a legnagyobb hatással volt az európai kultúra kialakulására – Jézus és Szókratész –, soha nem írt le egy mondatot sem, mindkettejüket másodkézből ismerjük. Ha meg akarjuk ismerni Szókratészt, természetesen Platón dialógusait és kisebb mértékben, Xenophón írásait használhatjuk forrásként; napjainkig sem jutott nyugvópontra a vita arról, hogy mit gondolt valójában Szókratész, és milyen szavakat adott a szájába Platón.
Nem tudnék hozzászólni ehhez a vitához, csak azt a kérdést szeretném felvetni, amely a korai dialógusokban merül fel, márpedig ezek a leghitelesebbek, vagyis tényleg Szókratész gondolatait tartalmazzák.
Bár nem az athéni Szókratész az első nagy szellem, akit ismerünk, alighanem a legfőbb építőmesterként lépett be az európai kultúrába; ilyennek látják azok is, akik egyáltalán nem értenek egyet filozófiai nézeteivel. Ha ő a mesterünk, Európa mestere, az nem is annyira egy bizonyos meghatározott doktrínának köszönhető, amelyet hirdetett, mint inkább annak a módnak, ahogyan el akart jutni az igazsághoz. Miféle igazsághoz? Ifjúkorában a természet kutatása érdekelte, de később felhagyott az ilyen vizsgálatokkal, mert arra a belátásra jutott, hogy azzal kell foglalkozni, ami változatlan, nem pedig az anyagi világgal, ahol minden átalakul és végül elpusztul. És mi marad változatlan? Változatlanok az alapeszmék, főként azok, amelyeknek erkölcsi vonatkozásai is vannak. Tudni akarta, mi az, hogy igazságosság, erény, bátorság, egyenlőség; de nem azt akarta tudni, hogyan használják az emberek az ilyen szavakat a hétköznapi életben, hanem azt, hogy mik is valójában az olyan realitások, mint az igazságosság vagy az egyenlőség. E fogalmak megértése megelőzi azt, amit a megfigyelésekből tudunk, hiszen azért tudjuk megmondani, hogy két fadarab egyenlő-e egymással, mert már eleve tudjuk, mi az egyenlőség. Sürgető szükségszerűségnek tartotta, hogy közösen tisztázzák a különböző alapfogalmak jelentését, abban a hitben, hogy nem a mi nyelvi konvencióink alakítják ki ezeket a jelentéseket, hanem maga a valóság, amelyekre a szavak vonatkoznak. Szókratész előlegezte a formák vagy ideák platóni elméletét, de mint Arisztotelész megjegyzi a Metafizikában, nem gondolta úgy, hogy az igazságosság vagy a bátorság valamiféle önálló, önmagában való létező volna.
Hogyan juthatunk el ilyen igazságokhoz? Soha véget nem érő, töprengésre késztető konok kérdezősködés útján. Mint utcai bölcs, Szókratész kérdéseket tett fel a beszélgetőpartnereinek, egyre messzebbre, egyre mélyebbre kalauzolta őket ezekkel a kérdésekkel; gondolatai a soha véget nem érő dialógusban mozogtak, ahol főként ő volt a kérdező, a másik pedig próbált válaszolni, és nagyon gyakran csak annyit mondott, hogy „úgy bizony”, „biztosan”, „természetesen”. Miközben gyakran nyílik meg egy kérdés úgy, hogy nem old meg semmit.
Időnként olyan érzésünk van, mintha Szókratész csak színlelné, hogy nem tudja, nem ismeri a választ („tudom, hogy nem tudok semmit”, ez a jeligéje), így akarja dialógusra késztetni a partnerét, hogy ő maga jusson el valamiféle igazsághoz, vagy korrigálja a saját, bölcsnek nem mondható nézeteit. Olyan akart lenni, mint az anyja, a bábaasszony, ő is világra segíti a már kész, de a tudathoz még nem elég érett igazságot.
Leszek Kolakowski: Mit kérdeznek tőlünk a nagy filozófusok?, fordította: Pálfalvi Lajos, Typotex Kiadó, 2012