„A stílus az egyetlen olyan igazi luxus, amit bárki megengedhet magának, függetlenül attól, hogy mennyi pénze van. Ez olyan dolog, ami velünk született, de tanulható, feltéve, ha megvan hozzá az emberben a kellő intelligencia.” Giorgio Armani, az olasz divatdiktátor 80 éves.
Giorgio Armani, az egyik legsikeresebb olasz divattervező 1934. július 11-én született Észak-Olaszországban, Piacenzában. Egyszerű lombardiai családból származik, iskolás éveiben a színház és a mozi világa nyűgözte le. Szavai szerint ha újrakezdhetné életét, filmrendező lenne, bár tisztában van azzal, hogy a színház és a mozi világa ma is a lábai előtt hever. Orvosnak tanult, de a fotózás kedvéért otthagyta az iskolát, e szakmát a katonai szolgálat miatt nem tudta kitanulni. Végül a milánói La Rinascente áruházban lett divatbábu-öltöztető, s ismerkedett a divat világával.
Huszonhét évesen kezdett Nino Cerruti divatház számára dolgozni, minden előtanulmány nélkül olyan kollekciót tervezett, amely a legnevesebb olasz divatcégek figyelmét is felkeltette. Mivel egyre inkább szűknek érezte a rendelkezésre álló kereteket, saját lábára állt és Sergio Galeottival társulva önálló stúdiót nyitott. 1974-ben óriási sikerrel mutatták be kollekciójukat, amelyen már látható volt a fekete alapon fehér betűkkel írott Armani márkanév.
Armanira jellemző, hogy szokatlan összefüggésben használ szokatlan anyagokat és kombinációkat. A férfiak számára valóságos életstílust dolgozott ki, ötvözve a lazán elegáns, lekerekített formákat a pontosan szabott kiváló minőségű anyagokkal. Újraértelmezte a hagyományos öltönyt, megszüntette a szigorú strukturáltságot és még a kiváló angol gyapjúból is olyan kényelmes zakókat tervezett, mint a selyem pizsama. 1975-ben a nők számára is előrukkolt egy határozott, férfiasabb stílusú kollekcióval. Az amerikai piacon az áttörést az Amerikai dzsigoló című film hozta el számára, amelyben Richard Gere Armani-öltönyökben pompázott. A fiatal vásárlók meghódítására olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhák forgalmazására született az Emporio Armani 1981-ben.
Armani előszeretettel kér fel hírességeket, hogy rangos eseményeken viseljék ruháit. 1988-ban a Los Angeles Lakers edzője, Pat Riley volt az első, aki kötélnek állt, s azóta majd minden filmsztárt öltöztetett. Szintén az ő ötlete volt, hogy az Oscar-díjkiosztó ünnepségen a sztárok a vörös szőnyegen legújabb terveiben vonuljanak fel, de ezért soha egy fillért sem fizetett.
Armani „több lábon áll”, s valóságos birodalmat felügyel: a ruházaton kívül különböző kiegészítők, lakberendezés, parfüm, szemüvegek szerepelnek, sőt kávéházlánca és szállodája is van. A dúsgazdag tervező az Inter focicsapatának lelkes rajongója, az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának tiszteletbeli nagykövete, kétszer választották meg a legsikeresebb olasz divattervezőnek és ő a legjobban öltözött környezetvédő is. Miután egyik modellje szó szerint halálra éhezte magát, hadat üzent az anorexiának: az elsők között tiltotta meg bemutatóin olyan modellek fellépését, akiknek testtömegindexe 18 alatt van.
Az újjászülető az olasz divat
2013-ban a kosztümjeiről ismert Giorgio Armani, a modern luxust hirdető Frankie Morello és a fekete-fehér geometriához ragaszkodó Ferre divatház kollekciójának felvonulásával ért véget hétfőn a milánói Alta Moda divathét, amelyet a szakma és a sajtó is rendkívüli sikerként könyvelt el.
Újjászületett az olasz divat – így értékelték az olasz újságok a divat itáliai fővárosának tartott Milánó kifutóin egy héten át bemutatkozó 2014-es tavaszi-nyári kollekciókat. A kreációk minősége, a nemzetközi sztárok jelenléte, a vásárlók tömeges visszatérése is azt bizonyította a sajtó szerint, hogy az utóbbi években tapasztalt hanyatlásra az olasz divatszakma erőteljesen reagált.