Az orosz irodalom klasszikusaitól, Csehov tragikomédiájának, Puskin verses regényének és Tolsztoj realista regényének színházi közvetítéssorozata sok újdonságot nyújthat.
Orosz színházi klasszikusok az Urániában
Az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Pannonia Entertainment együttműködésében februártól új színházi közvetítéssorozat indul, amely az orosz színház kiemelkedő társulatai, a Moszkvai Művész Színház és a Vahtangov Színház produkcióit hozza el a budapesti közönségnek, magyar felirattal.
A sorozat első előadása Anton Pavlovics Csehov egyik legismertebb műve, a Cseresznyéskert lesz február 14-én. Csehov tragikomédiáját, egyik legismertebb és sorrendben utolsó színművét több mint 110 éve mutatták be először a legendás Moszkvai Művész Színházban, de mondanivalója manapság aktuálisabb, mint valaha. Csehov ebben a történetében egyszerre sűríti magába a múlt század elején kiütköző dekadens világszemléletet és az ország bizonytalan jövőképét egy olyan világban, ahol pénz szerepe fel-, míg az emberi kapcsolatok szerepe egyre inkább leértékelődik.
Egy évszázaddal az ősbemutatója után Csehov tragikomédiája Adolf Sapiro új rendezésében, az orosz filmművészet legextravagánsabb színésznőjének titulált Renata Litvinova főszereplésével tér vissza „otthonába”, a Moszkvai Művész Színházba, és a Stage Russia HD című színháziközvetítés-sorozat keretében világszerte a mozivásznakra.
Az előadás közvetítését február 14-én mutatják be az Urániában, majd május 16-án megismétlik, emellett a szegedi Belvárosi Mozi is vetíti. A magyar felirat Tóth Árpád műfordítása alapján készült.
A „Stage Russia HD” vetítéssorozat második előadása Alekszandr Szergejevics Puskin klasszikus verses regénye, az Anyegin lesz március 21-én, amely a Vahtangov Színház produkciójában kel életre, Rimas Tuminas művészeti vezető új felfogású rendezésében.
Az Anyegint, Puskin verses regényét sokan a 19. századi orosz világ enciklopédiájának is nevezik. Rimas Tuminas rendezésének különlegessége, hogy a történet Puskin karaktereinek emlékeiből és képzeletéből épül fel, a jelenetek felváltva mutatják a jelent és a múltat, a valóságot és a képzelet szüleményeit. A rendező ügyesen egyensúlyoz a zajos, kavalkád-szerű tömegjelenetek és a csendesen merengő, visszafogott képek között, amelyekből együttesen épülnek fel a történet darabkái. Mintha csak Tatjána szerelmeslevelének részleteit néznénk, amelyek bekeretezve függenek Anyegin karosszéke felett.
A Vahtangov Színház Anyegin-produkciója Szergej Makovetszkijjel a főszerepben világszerte elismerést aratott a kritikusok és a közönség körében, a New York Times „túláradóan energikusnak, magával ragadó szépségűnek” nevezte, amely „örök emléket” nyújt a nézőknek. A darab Áprily Lajos műfordítása alapján készült magyar felirattal látható.
A sorozat utolsó előadása egy különlegesség lesz április 11-én. Lev Tolsztoj klasszikus regénye, az Anna Karenina a Vahtangov Színház táncszínházi produkciójában elevenedik meg a vásznon, a nemzetközi hírű litván koreográfus, a munkáiban a balett, a modern tánc és a színjátszás elemeit ötvöző Anželika Cholina merész új interpretációjában. A színpadon a mozdulatokon keresztül bontakoznak ki az érzések, a karakterek, a cselekmény.
Tolsztoj leveleiből tudjuk azt is, hogy az Anna Karenina alapötlete Puskin prózájának, s főként A vendégek a nyaralóba készültek című befejezetlen elbeszélésének hatására született. Pontosabban: Puskin hatására fogant meg benne a gondolat, hogy regény ír egy tragikus élményéből. Az orosz realista irodalom egyik fő alkotása a szenvedélyes, ám a közösség szemében törvénytelen szerelem történetét ábrázolja, az elnyomott női lélek vívja itt bukásra ítélt szabadságharcát a képmutató társadalom hazugságai ellen. A magas rangú tisztviselő felesége elhagyja férjét és kisfiát, majd végül önmagát is feláldozza szerelméért.
Cholina kivételes érzékenységgel nyúlt Tolsztoj soraihoz, a tragikus történet cselekménye, karaktereinek érzései mozdulatokban és gesztusokban tárulnak fel a nézők előtt. A drámai hatású koreográfiát Alfred Schnittke érzelmekben gazdag zenéje festi alá, amely meglepő eleganciával követi a regény csúcspontjait.