2017. október 20.  Péntek
Köd 6 °C Köd
Rovatok
2017. október 20.  Péntek   Vendel
Köd 6 °C Köd

A teremtő lángész – Egy kultuszkép története

Turay Ida, mindenki Dusikája

Eger várának védelme

50 éves a Hair musical

A teremtő lángész – Egy kultuszkép története  
Madarász Viktor halálának centenáriuma alkalmából A teremtő lángész - Egy kultuszkép története címmel kamarakiállítás nyílt nyílt az MNG-ben.
Turay Ida, mindenki Dusikája  
110 éve, 1907. szeptember 28-án született Rákospalotán Turay Ida, a múlt századi magyar színjátszás egyik legközkedveltebb alakja.
Eger várának védelme  
465 évvel ezelőtt, 1552. október 17-én Dobó István kapitány vezetésével az egri vár védői visszaverték az ostromló török hadat.
50 éves a Hair musical  
50  éve, 1967. október 17-én mutatták be a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozó mozgalom jelképévé vált Hair című musicalt.
Cikk elküldése

Küldd el e-mailben a(z) Festői szerelmek című cikket ismerősödnek!

Neved:

E-mail címed:

A címzett neve:

A címzett e-mail címe:

Üzenet:

A levelet sikeresen elküldtük!
Köszönjük, hogy tovább küldted cikkünket!

Szubkultúra

Festői szerelmek

Szerző: / 2016. október 7. péntek / Szubkultúra, Könyvvilág   

Nyáry Krisztián (Fotó: Corvina)Mennyi féle szerelem létezik? Hogyan állít annak emléket egy festő? Megörökíti-e egyáltalán? Még pontosabban tehát: Hogy szerettek ők?

A barátoknak szánt bejegyzésekből összeálló Így szerettek ők – mára kevés magyar olvasó számára ismeretlen ez a cím. Nyáry Krisztián nagy íróink, költőink szerelmi életét megörökítő kötetei töretlen sikernek örvendenek. Az Igazi hősök és a Merész magyarok című könyvekben olyan emberekről írt, akik élete és személyes döntései példaszerűekNyáry Krisztián: Festői szerelmek. Idén, a már bemutatott példaértékű életek után a szerző ismét a szerelemről, annak nemcsak sors- és személyiségformáló, hanem életpályákat, alkotói korszakokat meghatározó erejéről ír.

Ezúttal azonban a képzőművészeté a főszerep: hogyan éltek híres festőink, kiket látunk a vásznaikon, s kik voltak azok, akiket modellként sosem örökített meg az alkotó, mégis életre szóló hatással voltak a magyar művészetre? Mennyi féle szerelem létezik? Hogyan állít annak emléket egy festő? Megörökíti-e egyáltalán? Még pontosabban tehát: Hogy szerettek ők?

Festői szerelmek

Czóbel Béla csak felesége, Modok Mária halála után vette észre, hogy az asszony titokban festett képei remekművek. Gráber Margit, a régi jó barát visszaemlékezéseiben felidézi Mária alakját: „…Czóbel bizony árnyékot vetett rá. De szerette ezt az árnyékot. Mint egy meleg kendőt, úgy vette magára. Felesége volt, úgy vélte, a legnagyobb magyar festő felesége… Modok Mária önként tűnt el férje árnyékában. Bűbájos kis képeit kevesen ismerték.”

Czigány Dezső négy embert gyilkolt meg, köztük második feleségét, első felesége és két másik nő a környezetében pedig gyanús körülmények között lett öngyilkos. «A szörnyű családirtás hírét minden lap címoldalon hozta. Voltak, akik érthetetlen művészetét elmebetegsége bizonyítékaként hozták fel, mások a festő kilátástalan anyagi helyzetéről és József Attiláéhoz hasonló elkeseredéséről írtak. Kassák Lajos megrendült cikkben kereste az okokat: „Érthetetlen előttem, hogy a démon ennyire hatalmába keríthessen egy embert, aki naponta megfürdette lelkét Bach isteni zenéjében.”»

Rippl-Rónai József 37 évvel fiatalabb modellje, Bányai Zorka egyben a festő utolsó szerelme is volt. Nagy változás következett be az idős festő életében, amikor 1915-ben megismerte az akkor pincérnőként dolgozó Bányai Elzát (Zorkát), aki ezután festményeinek és pasztelljeinek leggyakoribb modellje, később szeretője lett. 1919-ben festett utolsó olajképének címe Zorka fekete ruhában lett.

Amrita Sher-Gil indiai-magyar festőnő halála után nem tudták eldönteni, hogy egy véletlen mérgezés vezetett-e a halálához, vagy féltékeny férje ölte meg. «A világ legismertebb magyar festőnője 28 éves korában kiállítására készülve lett rosszul, két napra rá kómába esett, majd 1941. december 5-én meghalt. Orvos férje, a 31 éves Egan Viktor végig mellette volt, de nem tudott segíteni rajta. Amrita Sher-Gil halálának rejtélyét azóta is sokan próbálták megfejteni.»

Amrita Sher-Gil festőnő és férje, Egan Viktor orvos (Fotó: Pinterest)

Munkácsy Mihály felesége, Cécile Papier a világ első női festészeti menedzsere volt, aki gondosan megtervezte férje szereplését a társasági eseményeken. Munkácsy gyakorlatias és igen jó szervezőkészséggel megáldott felesége feltehetően örült az új szalon-képtípus megjelenésének. Azonban bármennyire is anyagias volt a felesége, azt a megfeszített munkatempót, amelyet az új életstílus követelt a művésztől, bizonyosan nem ő szorgalmazta. Munkácsy levelezését, emlékiratait ismerve, biztosan állíthatjuk, hogy ennek forrása saját egyénisége. Igaz, elnézte férje kilengéseit, más asszonyok iránti érdeklődését.

Mednyánszky László hosszú évekig minden naplóbejegyzését halott szerelmének, a paraszti sorból származó Kurdi Bálintnak ajánlotta.

Lotz Károly nevelt lányába volt szerelmes, róla festette híres aktképeit. Különösen nagy szeretettel festette később örökbe fogadott leányait. Lotz házassága nem volt boldog, viszont sok örömet talált fogadott gyermekeiben. Az 1880-as években számos portrét festett Ilonáról, a 90-es évek folyamán azonban már Kornélia a kedvenc modellje, Ybl Ervin szavai szerint „Kornélia úgy hozzátapadt nevelőapjához, mint borostyán a tölgyhöz”.

Berény Róbert zeneművész felesége, a Csellózó nő modellje a festővel kötött házassága után képtelen volt kezébe venni a hangszerét. Berény berlini emigrációja alatt találkozott a pécsi születésű csellóművésznő Breuer Etelkával, akivel nagy és életre szóló szerelembe estek. A festő válása után össze is házasodtak, Eta pedig feladta hivatását, de csellóművészetét férje nevezetes képén megörökítette.

Zichy Mihály Magyarországon hagyta családját és orosz feleségét, miközben ő tanítványából lett szeretőjével Európában utazgatott. A Mary (az orosz cári család orvosának nevelt leánya és a későbbi Eristov hercegnő) és mestere közötti bensőséges kapcsolat áthatja a nő által készített portrét is. „Csak – azért – is erotikus ő a feminin, tartózkodó arisztokrata természet” – írták Zichy erotikus, pajzán rajzaitól a Nyugatban.

Egry József katonakórházi ápolónője elhagyta ezredes férjét, hogy hozzámehessen a közkatonaként szolgáló, szegény, tüdőbeteg festőhöz. Egry betegszabadsága alatt, 1916-ban Pesten a Képzőművészeti Szabadiskolában tanított, Kernstokkal, Rippl-Rónaival, Vedres Márkkal együtt. 1918-tól feleségével, Pauler Juliskával, majd hozzájuk költöző édesanyjával Keszthelyen éltek, a nyarakat a badacsonytomaji présházban töltötték.

Szinyei-Merse Pált gyermekeik halála után elhagyta felesége, a Lilaruhás nő modellje. Műveinek visszautasítása miatt festeni sem tudott sokáig, házassága is megromlott, felesége nem tudta elviselni indulatkitöréseit vagy mély apátiáját, és kezdeményezte elválásukat. Az asszony magával vitte életben maradt leányaikat, az apa egyedül maradt Félix fiával.

Vajda Júlia férje, Vajda Lajos halála után újra férjhez ment, de egész életében első férjébe volt szerelmes. Vajdához fűződő örök szerelme nem engedte, hogy valóban közel kerüljön második férjéhez, gyermekei apjához, aki a 2. világháború alatt el is hidegült az asszonytól. A festőnő egész életében azon dolgozott, hogy nagyon nehéz körülmények között szerelmét elismertesse és megismertesse a világgal.

Márffy Ödön mindenki meglepetésére vette el feleségül Ady Csinszkáját, Boncza Bertát. Ady ifjú özvegye egy ideig Babits Mihállyal keveredett viharos és furcsa szerelmi kapcsolatba, majd viszonyt kezdett a Nyolcak művészcsoport tagjával, akihez 1922-ben feleségül ment.

Márffy Ödön a feleségéről, Csinszkáról készült híres portrét az asszony halála után Móricz Zsigmondnak ajándékozta (Fotó: MEK/OSZK)

Olvastad már?

Kapcsolódó cikkek